Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Kas raksturo kustību? | Kustības raksturlielumi - trajektorija un ātrums. Ātruma aprēķināšana un mērvienības. |
2. | Kas raksturo spēku un kādi spēki veicina kustību? | Spēku ietekme - kustību veicinoši un kustību kavējoši spēki, to attēlojums un raksturojums. Kustību veicinošu spēku piemēri ikdienā. |
3. | Kādi spēki bremzē kustību? | Kustību kavējošie spēki - berzes spēks un pretestības spēks, to darbības, piemēri un lietderība. |
4. | Kas ir inerce? | Inerce, tās īpašības un inerci novērojamas situācijas ikdienā. |
5. | Kādi ir drošas kustības nosacījumi? | Drošas kustības nosacījumi ikdienā. Apstāšanās ceļš un drošības jostu nozīme. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Kustības raksturojums | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Raksturo kustības trajektoriju. |
2. | Ātruma jēdzieni | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skaidro jēdzienus - ātrums, ceļš, laiks. Nosauc to mērvienības. |
3. | Veiktā ceļa aprēķināšanas formula un rezultāts | 2. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Aprēķina ķermeņa kustības ātrumu. |
4. | Straumes ātrums | 2. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Nosaka upes straumes ātrumu. |
5. | Ierīce spēka mērīšanai | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Zina, kā mēra spēku. |
6. | Spēka noteikšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Prot noteikt dinamometra rādījumus. |
7. | Kustību veicinoši un bremzējoši spēki | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atšķir kustību veicinošus un kavējošus spēkus. |
8. | Spēku virziens | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atšķir kustību veicinošus un kavējošus spēkus, parādot tos zīmējumos ar bultiņu virzienu. |
9. | Spēku iedarbība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosauc spēkus, kas darbojas uz ķermeni. |
10. | Apgalvojumi par spēku iedarbību | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Nosauc un atšķir spēkus, kas darbojas uz ķermeni. |
11. | Spēku lielums un virziens | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Novērtē spēka virzienu un lielumu. Izprot situācijas, ja spēki ir līdzsvarā. |
12. | Eksperiments | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Eksperimentāli salīdzina dažādu virsmu savstarpējo berzi. Apraksta eksperimenta pētāmo jautājumu, rezultātus un secinājumus. |
13. | Berzes spēka samazināšana vai palielināšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro berzes spēka samazināšanas vai palielināšanas nepieciešamību dažādās situācijās. |
14. | Pretestības spēka mazināšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izprot gaisa pretestības spēka ietekmi uz ikdienas procesiem. Zina kā samazināt gaisa pretestību. |
15. | Inerce | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Zina, kas ir inerce. Nosauc ikdienas piemērus, kur var saskatīt inerces īpašības. |
16. | Inerces eksperiments | 3. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Skaidro, ka ķermeņiem ar lielāku masu piemīt lielāka inerce, tāpēc jāpieliek lielāks spēks, lai to apstādinātu. Izprot pētījumu ticamības nozīmi. |
17. | Drošības jostas | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Zina, ka transportlīdzekļos jālieto drošības jostas, jo pasažieris var traumēt sevi un citus, inerces dēļ straujas bremzēšanas gadījumos. |
18. | Apstāšanās ceļš | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skaidro apstāšanās ceļa ietekmējošos faktorus, kā arī izprot drošas braukšanas nosacījumus. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Jēdzieni | Citi | vidēja | 2 p. | Skaidro jēdzienus - ātrums, ceļš, laiks. Nosauc to mērvienības. |
2. | Ātruma formula un aprēķins (km/h) | Citi | vidēja | 4 p. | Aprēķina ķermeņa kustības ātrumu. |
3. | Spēka mērīšana | Citi | vidēja | 2 p. | Nosaka dinanometra rādījumu, zina spēka mērvienību. |
4. | Spēku veidi un virziens | Citi | vidēja | 1 p. | Nosauc un atšķir spēkus, kas darbojas uz ķermeni. |
5. | Spēku apraksti | Citi | vidēja | 1 p. | Izprot kustību veicinošu un kavējošu spēku ietekmi ikdienas situācijās. |
6. | Spēku eksperiments | Citi | augsta | 3 p. | Eksperimentāli salīdzina dažādu virsmu savstarpējo berzi. Apraksta eksperimenta pētāmo jautājumu, rezultātus un secinājumus. |
7. | Kustību kavējošu spēku mazināšana | Citi | vidēja | 2 p. | Skaidro faktorus, kas kavē ķermeņa kustību, nosaucot katram faktoram atbilstošu spēku. Izprot kā mazināt gaisa pretestību ikdienas situācijās. |
8. | Inerce ikdienā | Citi | vidēja | 1 p. | Zina, kas ir inerce. Nosauc ikdienas piemērus, kur var saskatīt inerces īpašības. |
9. | Droša braukšana un apstāšanās ceļš | Citi | vidēja | 5 p. | Skaidro apstāšanās ceļa ietekmējošos faktorus, kā arī izprot drošas braukšanas nosacījumus. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Ātrums, spēks un inerce | 00:30:00 | vidēja | 19 p. | Treniņtests tematā "Kas ietekmē objektu kustību?". Jautājumi par ātrumu, spēkiem un to ietekmi, inerci un drošas kustības nosacījumiem. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Ātrums, spēks, inerce. Drošas kustības nosacījumi | 00:30:00 | vidēja | 21 p. | Pārbaudes tests tematā "Kas ietekmē objektu kustību?". Jautājumi par ātrumu, spēkiem un to ietekmi, inerci un drošas kustības nosacījumiem. |