Budistiem ir vairākas reliģiskās celtnes, taču nozīmīgākās no tām ir vihāra un stūpa.
Vihāra
Pirmsākumos vihāra bija apmetne, kurā lietus sezonā mitinājās klejojošie sludinātāji. Mūsdienās vihāras pārtapušas par klosteriem, kuros dzīvo budistu mūki.
Attēlā - Kanheri alu vihāra
Vihāras centrā atrodas kvadrātveida pagalms. Visapkārt pagalmam izvietotas mūku dzīvojamās nojumes. Pagalma centrā atrodas nojume ar Budas skulptūru, kura tiek izmantota ceremoniju laikā.
Attēlā - mūku guļvietas Kanheri vihārā
Dažkārt vihāras teritorijā atrodas pagoda - torņveida celtne ar vairākiem stāviem. Pagodas stāvi simbolizē tuvošanos brahmanam - ar katru attīrīšanās pakāpi ticīgā cilvēka dvēsele tuvojas brahmanam.
Attēlā - budistu tempļa pagoda, Cišou templis, Ķīna
Klinšu tempļi un klosteri
Valdnieka Ašokas valdīšanas laikā (269. g. p.m.ē. - 232. g. p.m.ē., Ašoka - varenākais senās Indijas Maurju impērijas valdnieks, kura valdīšanas laiks saistīts arī ar mākslas un arhitektūras uzplaukumu) tika aizsākta budisma klinšu tempļu un klosteru kompleksu celtniecība. Tempļi tika izcirsti klinšu pārkarēs.
Attēlā - Adžantas klinšu templis, izcirsts klinšu pārkarē
Tempļu fasādes tika bagātīgi rotātas ar ciļņiem, kuros attēloti sižeti no Budas dzīves, kā arī senākie reliģijas motīvi - dabas gari, dievības.
Attēlā - Adžantas klinšu tempļa fasāde
Tempļa lūgšanu telpa čaitija iestiepās klints dziļumā. Bieži vien tempļa lūgšanu telpa tika veidota ļoti lielos izmēros. Kā piemēru var minēt Karli tempļa čaitiju, kuras garums sasniedza 41 metru, bet platums - 15,5 metrus.
Čaitijas telpa tika sadalīta trīs jomos ar divu greznu kolonnu rindu. Iepretī ieejai čaitijas dziļumā apsīdas daļā (pusaploces formas noslēgumā) parasti tika novietota stūpa vai Budas statuja.
Attēlā - Adžantas tempļa čaitija, kurā novietota stūpa
Attēlā - Adžantas tempļa čaitija, kurā redzama stūpa un dievību skulptūras
Kompleksu veidoja arī vihāras - mūku mītnes. Vihāru veidoja kā taisnstūrveida zāli, kurai visapkārt tika izveidotas mūku celles (istabas).
Attēlā - Adžantas klinšu tempļa vihāra
Iespaidīgākais klinšu tempļu komplekss ir Adžantas komplekss (3.-7. gs.). Šo kompleksu veido Vaghoras klinšainajās pārkarēs izcirstas 5 čaitijas un 24 vihāras. Virs ieejas tika izcirsts vienīgais čaitijas gaismas avots - "saules logs".
Attēlā - Adžantas tempļa kompleksa kopskats
Attēlā - Adžantas klinšu tempļa komplekss
Adžantas komplekss slavens ar sienu gleznojumiem. Griestu gleznojumos izmantoja ornamentālu rakstu. Uz sienām attēloja ainas no Budas dzīves. Šajos gleznojumos attēloti dievi, cilvēki, dzīvnieki, augi, dabas gari, dēmoni. Centrā vienmēr tika attēlots cilvēks - dievišķotais Buda vai bodisatva.
Attēlā - sienu gleznojums no Adžantas kompleksa (attēlots Buda, viņa iepriekšējās dzīves, mirstīgie cilvēki un viņu ikdienas dzīves ainas)
Gleznojot cilvēku, tika ievērots nosacījums - acis tiek attēlotas mandeļveidīgas, pagarinātas, kas pauž koncentrētību, gudrību, domu bagātību, skaistumu, ko akcentē saaugušie uzacu loki. Līdzās Budai un bodisatvām tiek attēloti klejotāji - askēti, valdnieki un viņu galminieki, debesu dejotājas apsaras, muzikanti.
Attēlā - bodisatva, kurš rokās tur ziedu
Stūpa
Stūpa tulkojumā no sanskrita nozīmē virsotne, paugurs. Stūpa kalpo kā Budas piemiņas vieta, tā ir budisma relikvārijs, kurā tika uzglabāti Budas un viņa mācekļu pelni.
Attēlā - stūpa, Šrilanka
Stūpām raksturīga puslodes forma. Šī forma atgādina otrādi apgāztu budistu mūku bļodiņu. Leģenda vēsta, ka šādu savas kapavietas formu esot izvēlējies Buda.
Budisti uzskata, ka stūpām piemīt maģiskas spējas, tās var palīdzēt radīt harmoniju savā dzīvē, atbrīvoties no sliktajām īpašībām tiem cilvēkiem, kuri stūpas apmeklē. Viens no rituāliem paredz, ka cilvēks apiet stūpai apkārt saules kustības virzienā, tādējādi saņemot spēcīgāku stūpas maģisko iedarbību, iegūstot labāku karmu. Cilvēkam ap stūpu jāapiet vairākas reizes, jo vairāk apļu viņš nosoļos, jo labāk.
Attēlā - svētās pilsētas Anuradhapuras stūpa, Šrilanka
Stūpas nopostīšana tiek uzskatīta par visļaunāko rīcību, pielīdzināmu nogalināšanai, kurai nekavējoties seko sods. Cilvēks pēc savas nāves pārdzimst ellē, kas ir neatgriezenisks process.
Stūpu veido puslodes formas zemes uzbērums, kas aplikts ar ķieģeļiem vai akmens plāksnēm. Virs uzbēruma novietots cilindrs, kura augšdaļu rotā svētie diski - vairākas saulessargam līdzīgas ripas, kas simbolizē astoņposmu ceļu. Katrai stūpas detaļai ir simboliska nozīme. Noapaļotā stūpas kupola forma simbolizē debesis, centrālā ass simbolizē Pasaules koku, kurš savieno debesis un zemi.
Attēlā - Dambullas zelta tempļa stūpa, Šrilanka
Katrai stūpai ir izveidota telpa dārgumu uzglabāšanai. Šajā telpā dārgumi tiek ievietoti nelielos māla traukos. Šeit tiek novietoti juvelierizstrādājumi, mantras, kas uzrakstītas uz papīra, satītas mazos rullīšos un ievietotas nelielās māla stūpās. Šie nelielie māla trauki tiek novietoti viens uz otra, līdz viena rinda ir pilna un sasniedz griestus. Telpu starp šiem māla trauciņiem aizpilda ar smiltīm. Uzskata - jo vairāk dārgumu glabātuvē atrodas priekšmetu, jo spēcīgāka šīs stūpas enerģija.
Stūpas centrālo asi dēvē par Pasaules koku. Tā ir koka kārts, kas novietota stūpas centrā un savieno kupolu ar grīdu. Šīs kārts virsma rotāta ar dārgakmeņiem, iegrebtām mantrām. Ceremonijas laikā pie Pasaules koka tiek piestiprinātas krāsainas lentes, kuru otrs gals atrodas ceremonijas dalībnieku rokās. Cilvēki iedomājas savas kvēlākās vēlmes, kas tādējādi tiek noglabātas Pasaules kokā. Šādā veidā stūpa saņem enerģiju, kuru var dot citiem cilvēkiem.
Stūpas mēdz būt dažāda izmēra. Lielākās atgādina kalnus vai torņus, savukārt mazākās stūpas atgādina dārza namiņus.
Pirmās tika uzceltas astoņas stūpas ar mērķi uzglabāt tajās Budas pelnus. Šīs stūpas uzbūvēja astoņas Budas sekotāju grupas, kuras savstarpēji sadalīja Budas pelnus pēc tam, kad viņa ķermenis pēc nāves tika sadedzināts. Taču valdnieks Ašoka pavēlēja šīs stūpas atvērt un sadalīt Budas pelnus vēl tūkstoš daļās un uzbūvēt tik pat daudz stūpu, kurās šos pelnus uzglabāt. Valdnieka Ašokas valdīšanas laikā tika uzceltas 84 tūkstoši stūpas.
Stūpas, kuras kalpo kā relikvārijs, iedala divās grupās. Pirmā grupa - šariraka (stūpas, kuras uzbūvētas virs mirstīgām atliekām). Otrā grupa - paribhodžika (stūpas, kurās novietotas relikvijas - priekšmeti, kurus savas dzīves laikā izmantoja apskaidrotie).
Mūsdienās tiek būvētas simboliskas stūpas. Kopā zināmi astoņi simbolisko stūpu veidi. Šīs stūpas simbolizē noteiktus posmus Budas dzīvē.
- Lotosveida stūpa simbolizē Budas piedzimšanu, šai stūpai galvenā daļa izveidota lotosa zieda formā;
- Apgaismības stūpa simbolizē budisma astoņposmu ceļa mērķi - apgaismības sasniegšanu;
- Gudrības stūpa jeb 16 vārtu stūpa tika uzbūvēta, lai pieminētu Budas pirmo sniegto mācību - zināšanas par četrām cildenām patiesībām;
- Brīnumu stūpa simbolizē notikumus, kad Buda ar brīnumu palīdzību pārliecināja šaubīgos sekotājus;
- Nokāpšana no Tušita debesīm - šī stūpa simbolizē notikumus, kas saistīti ar Budas mācību nodošanu dievu pasaulē Tušita. Nokāpšanu no šīm debesīm simbolizē daudzie šīs stūpas pakāpieni;
- Izlīgšanas stūpa simbolizē izlīgšanu Budas sekotāju vidū pēc tam, kad Budas brālēns izraisīja nesaskaņas budistu kopienā;
- Uzvaras stūpa simbolizē notikumu, kad Buda īsi pirms savas nāves, pēc savu mācekļu lūguma, pagarināja savu dzīvi par 3 mēnešiem;
- Nirvānas stūpa simbolizē nirvānas sasniegšanu. Stūpas galvenā daļa veidota zvana formā, kas simbolizē Budas absolūto gudrību.
Attēlā - Borobuduras zvanveida stūpas
Sanči stūpa
Pazīstamākā stūpa ir Sanči Lielā stūpa, kas atrodas Sanči pilsētā, Indijā. Sanči stūpa ir viena no senākajām celtnēm Indijā.
Attēlā - Sanči stūpa
Sanči stūpa ir 16,5 metrus augsta, pamata diametrs sasniedz 36,6 metrus. Stūpa būvēta no ķieģeļiem. Celtnes augšdaļā atrodas 8 horizontāli apļi, kas simbolizē astoņposmu ceļu. Stūpas iekšpusē izbūvēta telpa, kurā uzglabā urnu ar Budas pelniem.
Attēlā - Sanči stūpas kupols, būvēts no ķieģeļiem
Šai celtnei apkārt uzbūvēts akmens žogs ar četriem grezniem vārtiem - toranām, kas orientēti uz četrām debesu pusēm. Vārti rotāti ar ciļņiem, kuros attēlotas leģendas par Budu.
Attēlā - Sanči stūpas akmens žogs
Attēlā - Sanči stūpas ziemeļu vārtu rotājums
Attēlā - Sanči stūpas vārtu rotājums
Papildinformācija
Atsauce:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sanchi#/media/File:Great_Sanchi_Stupa_Side_view.jpg
Attēli:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vihara#/media/File:Kanheri-vihara.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Vihara#/media/File:Kanheri-beds.jpg
https://de.wikipedia.org/wiki/Pagode#/media/File:Cishou_Temple_Pagoda.JPG
https://en.wikipedia.org/wiki/Ajanta_Caves#/media/File:Ajanta_Caves_130.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Ajanta_Caves#/media/File:Ajanta_cave_no._9_2010.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Ajanta_Caves#/media/File:Ajanta,_cave_9,_chaitya-griha,_with_stupa_(9842167554).jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Ajanta_Caves#/media/File:Cave_26,_Ajanta.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Vihara#/media/File:GrundrissAjantaHoehle1.jpghttps://en.wikipedia.org/wiki/Ajanta_Caves#/media/File:Ajanta_viewpoint.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Ajanta_Caves#/media/File:Ajanta_(63).jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Ajanta_Caves#/media/File:Ajanta_cave_17,_frescoes_above_a_lintel.JPG
https://en.wikipedia.org/wiki/Ajanta_Caves#/media/File:Ajanta_Padmapani.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Stupa#/media/File:Jetavanaramaya_Stupa.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Stupa#/media/File:Ruwanwelisaya.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Stupa#/media/File:Golden_temple_dambulla.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Stupa#/media/File:Borobudur_temple_panorama.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Sanchi#/media/File:Sanchi_Stupa_from_Eastern_gate,_Madhya_Pradesh.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Sanchi#/media/File:Great_Sanchi_Stup_masonry_work.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Sanchi#/media/File:Great_Sanchi_Stupa_Side_view.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Sanchi#/media/File:North_Gateway_-_Rear_Side_-_Stupa_1_-_Sanchi_Hill_2013-02-21_4480-4481.JPG
https://en.wikipedia.org/wiki/Sanchi#/media/File:Multiple_Rituals_At_Sanchi.jpg