Publicistikas valodas stils medijos tiek lietots gan rakstos, gan mutvārdos.
Tā kā medijos pieejamie tekstu žanri ir dažādi, kas saistīts gan ar medija formātu, gan tā mērķauditoriju, tad arī izvēlētie valodas līdzekļi ir dažādi.
Publicistikas stila tekstos var tikt izmantoti arī sarunvalodas, zinātniskās valodas vai daiļliteratūras valodas funkcionālā stila elementi, stilistiskā nolūkā var parādīties pat neliterārās valodas stila elementi.
RAKSTURĪGĀKIE VALODAS LĪDZEKĻI
Leksiskie valodas līdzekļi
1. Terminu un profesionālismu lietojums.
2. Sinonīmi, antonīmi.
3. Frazeoloģismi.
4. Jaunvārdi.
5. Mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi.
Morfoloģiskie valodas līdzekļi
1. Daudzveidīgas darbības vārda izteiksmju un laiku formas.
2. Skaitļa vārdi.
3. Īpašvārdi.
4. Apstākļa vārdi.
5. Saliktie nosaukumi.
6. Saīsinājumi, abreviatūras.
Sintaktiskie valodas līdzekļi
1. Vienkārši teikumi: vienkārši paplašināti teikumi, vienkārši salikti pakārtoti un salikti sakārtoti teikumi.
2. Vienlīdzīgi teikuma locekļi.
3. Divdabja teiciens.
4. Uzruna un uzrunas grupa.
5. Jautājuma teikumi.
6. Retoriskie jautājumi.
Konkrēto valodas līdzekļu daudzums konkrētā tekstā, protams, var būt atšķirīgs, to izvēle ir saistīta ar valodas līdzekļu funkcijām tekstā.
Piemērs:
Pēc Aizkraukles novada koru virsdiriģenta Eduarda Grāvīša idejas deviņi Aizkraukles novada kori piedalās koncertfilmas "Daugavas dziesmas" veidošanā.
Leksiskie valodas līdzekļi
- Termini: novads, koris, virsdiriģents, koncertfilma.
- Svešvārdi: ideja.
Morfoloģiskie valodas līdzekļi
- Īpašvārdi: Eduards Grāvītis, Aizkraukle, Daugava.
- Saliktie nosaukumi: Aizkraukles novads, "Daugavas dziesma".
- Skaitļa vārdi: deviņi.
Sintaktiskie valodas līdzekļi
- Vienkāršs paplašināts teikums.