Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Reformācijas cēloņi, priekšreformācija | Katoļu baznīcas ietekme Eiropā; neapmierinātības iemesli; humānisti pirms reformācijas. Vācu zemju raksturojums. |
2. | Reformācijas gaita un protestantisms | M. Lutera loma, reformācijas sākums, izpausmes vācu zemēs; protestantisma novirzieni - kalvinisms, anglikāņu baznīca. Ticības miers. |
3. | Pretreformācija, tās sekas | Reliģijas loma sabiedrībā, katoļu baznīcas pasākumi varas nostiprināšanai: inkvizīcija, jezuītu ordenis, Trientas koncils un tā lēmumi. Trīsdesmitgadu karš. |
4. | Reformācija Livonijā | Reformācijas pretenzijas baznīcai, reformācijas aizsācēji, atbalstītāji un to protesti; ticības brīvības noteikšana. |
5. | Reformācijas aizsāktās pārmaiņas | Reformācijas izplatība; pirmā latviešu luterāņu draudze; rakstītās latviešu valodas attīstības sākums: vārdnīca, sprediķu grāmata, Bībeles tulkojums. |
6. | Rīga renesanses un reformācijas laikmetā | Pilsētas bibliotēkas izveide; Rīgas humānisti, B.Plīnija nozīme; pirmā grāmatspiestuve. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Skaidro jaunajiem laikiem raksturīgus jēdzienus | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pārbauda, nostiprina jēdzienu zināšanas, sekmē kritisko domāšanu. |
2. | Nosaki jauno laiku izpausmes attēlā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Sekmē attēla analīzes prasmi, nostiprina izpratni. |
3. | Skaidro ar reliģiju saistītus jēdzienus | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Pārbauda, nostiprina jēdzienu zināšanas. |
4. | Raksturo humānistu lomu reformācijā | 3. izziņas līmenis | augsta | 9 p. | Sekmē prasmi izvēlēties atbilstošos jēdzienus, tekstpratību, kritisko domāšanu. |
5. | Grupē un nosaki attēlā jēdzienus | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Nostiprina jēdzienu saikni ar laikmetu, ar vizuālo vēstures avotu. |
6. | Atbildi jautājumus par tekstu | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Sekmē izpratni par informācijas plūsmas nozīmi. |
7. | Papildini tēzes - iebildumus baznīcai | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Sekmē kritisko domāšanu, prasmi veidot formulējumus. |
8. | Izvērtē attēla informāciju | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Pilnveido prasmi analizēt vizuālo informāciju, simbolus, saistot ar zināšanām. |
9. | Pēti vēstures avotus, raksturo Lutera darbību | 3. izziņas līmenis | augsta | 5 p. | Pilnveido lasītprasmi, kritisko domāšanu, kompleksu zināšanu un prasmju lietojumu. |
10. | Nosaki cēloņus un sekas | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Zināšanas, izpratne par vēstures notikumiem, procesiem, to cēloņsakarībām. |
11. | Nosaki pareizo atbildi par reformāciju | 2. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Nostiprina izpratni, zināšanas par reformācijas gaitu. |
12. | Nosaki protestantisma izplatību | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Pārbauda, nostiprina zināšanas. |
13. | Atbildi jautājumus par reformācijas sekām | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Pārbauda, nostiprina zināšanas, izpratni par tēmu. |
14. | Pēti vēstures avotu par skolu | 3. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Sekmē lasītprasmi, kritisko domāšanu, pilnveido izpratni. |
15. | Papildini tekstu par jezuītiem | 3. izziņas līmenis | augsta | 8 p. | Papildina zināšanas, izpratni par ordeņa darbību. |
16. | Papildini tekstu par Trientas koncilu | 3. izziņas līmenis | augsta | 10 p. | Papildina zināšanas, cēloņsakarību izpratni. |
17. | Nosaki atbilstošo attēlu | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pilnveido prasmi analizēt vizuālo avotu, noteikt būtiskās pazīmes. Papildina zināšanas mākslā. |
18. | Pēti vēstures avotu par karu | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Sekmē lasītprasmi, papildina izpratni, zināšanas; sekmē morālo vērtību apzināšanos. |
19. | Papildini tekstu par Livoniju | 3. izziņas līmenis | augsta | 6 p. | Papildina, pārbauda, nostiprina zināšanas, valodas lietojumu. |
20. | Analizē avota tekstu | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Pilnveido lasītprasmi, prasmi pielietot zināšanas. |
21. | Raksturo jauno laiku personību | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Pārbauda, nostiprina zināšanas un izpratni. |
22. | Saisti attēlu ar tekstu | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Sekmē attēla analīzes prasmi, kopsakarību veidošanu. |
23. | Analizē vēstures avotus par reformāciju | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Papildina, nostiprina zināšanas. |
24. | Nosaki reformācijas sekmētās pārmaiņas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Nostiprina, pārbauda izpratni par kopsakarībām. |
25. | Raksturo reformācijas radītās pārmaiņas latviešiem | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Pārbauda, papildina zināšanas, sekmē lasītprasmi. |
26. | Pēti vēsturnieka secinājumus | 3. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Pilnveido lasītprasmi, papildina, nostiprina zināšanas. |
27. | Raksturo pirmo bibliotēku | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Pārbauda, nostiprina zināšanas, lasītprasmi. |
28. | Analizē Plīnija tekstu par Rīgu | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Sekmē lasītprasmi, kritisko domāšanu. |
29. | Raksturo Rīgas humānistus | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Nostiprina zināšanas par personību devumu. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Atbildi jautājumu par izmaiņām | Citi | zema | 1 p. | Nostiprina izpratni par jauno laiku procesiem Livonijā. |
2. | Papildini tekstu par reformācijas cēloņiem | Citi | vidēja | 10 p. | Nostiprina prasmi formulēt, izpratni par vēstures procesu kopsakarībām. |
3. | Papildini tekstu par jaunajiem laikiem | Citi | augsta | 6 p. | Sekmē lasītprasmi, nostiprina zināšanas, izpratni. |
4. | Grupē procesus | Citi | vidēja | 4 p. | Pārbauda, nostiprina zināšanas, izpratni par procesiem. |
5. | Pēti informāciju attēlā | Citi | vidēja | 1 p. | Pilnveido attēla analīzes prasmi, papildina zināšanas. |
6. | Pēti renesanses laika attēlu | Citi | augsta | 2 p. | Sekmē attēla analīzes prasmi, nostiprina zināšanas. |
7. | Pēti informācijas avotu | Citi | zema | 2 p. | Sekmē lasītprasmi, nostiprina zināšanas. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Reformācijas cēloņi | 00:25:00 | vidēja | 27 p. | Humānisma radītās pārmaiņas sabiedrībā, Jauno laiku procesi; protesti pret katoļu baznīcu pirms reformācijas - priekšreformācija. |
2. | Reformācijas norise, sekas | 00:25:00 | vidēja | 31 p. | Grāmatu iespiešanas loma; Lutera darbība, ideju izplatība, nozīme Eiropā; reformatori un to izveidotās konfesijas. |
3. | Pretreformācija, tās sekas | 00:25:00 | vidēja | 33 p. | Baznīcas veiktie pasākumi; jezuītu ordenis, tā loma; Trientas koncils, tā lēmumi; pasākumu iznākums. |
4. | Reformācija Livonijā, tās nozīme | 00:20:00 | vidēja | 25 p. | Reformācijas ideju izplatītāji; reformācijas procesi, to radītās pārmaiņas sabiedrībā, t.sk. latviešu tautai. |
5. | Rīga renesanses un reformācijas laikmetā | 00:20:00 | vidēja | 20 p. | Humānisms Rīgā - humānistu darbība, nozīme; pirmā bibliotēka; politisko norišu konteksts. |
6. | Tēmas uzdevumu apkopojums | 00:40:00 | vidēja | 68 p. |