Bez dusmām nevar iztikt
Stundas mērķis:
1) uzzināt skolnieku domas par dusmām;
2) palīdzēt izprast dusmu izpausmes veidus;
1) uzzināt skolnieku domas par dusmām;
2) palīdzēt izprast dusmu izpausmes veidus;
3) palīdzēt izprast apkārt notiekošo.
Stundas plāns:
1) uzdevums grupām;
2) diskusija: kas ir dusmas;
3) uzdevums grupām;
4) uzdevums mājās.
Scenārijs
Klase sadalīta četrās grupās, katra grupa saņem uzdevumu. Pirmā un otrā:
Kāpēc meža zvērs ņurd un rūc? |
Trešā un ceturtā:
Kas ir dusmas? |
Izrunājam atbildes. Papildinu skolēnu teikto.
Meža zvērs, ņurdot un rūcot, brīdina pirms cīņas, jo varbūt varēs iztikt bez asinsizliešanas.
Dusmas ir sazināšanās līdzeklis, kas palīdz atgriezties pie saprašanās. Tās aizsargā no žults uzkrāšanās organismā. Dusmas ir veids, kā atbrīvoties no negatīvām emocijām.
Meža zvērs, ņurdot un rūcot, brīdina pirms cīņas, jo varbūt varēs iztikt bez asinsizliešanas.
Dusmas ir sazināšanās līdzeklis, kas palīdz atgriezties pie saprašanās. Tās aizsargā no žults uzkrāšanās organismā. Dusmas ir veids, kā atbrīvoties no negatīvām emocijām.
Neizpausts aizkaitinājums var pārvērsties par egoismu, sarūgtinājumu, noslēgtību. Emocijas nedrīkst paturēt sevī. No bloķētām emocijām rodas pat ādas slimības.
Grupas saņem otru uzdevumu:
"Es dusmojos uz tevi - es jūtos atspirdzināts, jo spējā gaisa strāva, kas ielaužas starp mums, izlādē baterijas." (doktors Etjēns Žalenks). Vai vari minēt piemēru no savas dzīves, kad tā noticis? Pastāsti to saviem grupas biedriem! |
Kamēr bērni strādā, uz tāfeles uzrakstu citātu:
"Dusmas nevajag nīdēt, bet jāmācās tās vadīt kā orķestra diriģentam, kas skatās, lai bungas nepārskan citus instrumentus." (E. Žalenks)
Skolēni īsi pastāsta, ko grupās runājuši.
Uzdodu jautājumu: VAI DUSMAS IR LABAS?
Ne vienmēr. Dusmas ikdienā sagādā sāpīgus brīžus. Kāpēc?
Nelaime tā, ka mūsu ikdiena ir pilna ar novirzītajām dusmām, kas ir sliktas un izskaužamas. Aplūkosim karikatūrista Herlufa Bidsdrupa karikatūru, kurā ir attēlotas novirzītās dusmas?
Novirzītās dusmas bieži vien atnāk atpakaļ pie sākotnējā strīda aizsācēja.
Piemērs:
Tētis stipri sabar lielo brāli, lielais brālis dusmīgs iedunkā mazo brāli, mazais brālis iziet pagalmā un stipri iesit sunim. Pēc brīža tēvs iziet pagalmā un grib noglaudīt suni, bet tas iekož rokā. Cik novirzīto dusmu vari saskaitīt?
Mājas darbs:
Uz A4 lapas uzzīmēt un aprakstīt kādu gadījumu no dzīves, kurā parādās novirzītās dusmas.
Skolotāja pārdomas pēc stundas:
Bērniem ir rūgtums par to, ka uz viņiem skolā izgāž nepelnītas dusmas, īpaši daži skolotāji rājot visu klasi dažu palaidņu dēļ.
Vairāki skolēni atzina, ka izgāž dusmas uz tiem, kas nav tās pelnījuši.
Nākošā audzinātāja stundā turpināsim sarunu par to, ko darīt ar dusmām.
_____________________________________________________
Skolotājam
Cik reižu dienā skolā iznāk dusmoties?
Atsauce:
Ropažu vidusskolas skolotājas Mg. paed. Laimas Baltiņas pieredze
Etjēns Žalenks. Laimes terapija. Rīga 2000. 189.lpp.