Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Kāpēc jāizzina pagātne un jāsaglabā vēstures liecības? | Apgūstamās zināšanas un prasmes. |
2. | Kas un kā pēta vēsturi? | Vēstures palīgnozares: arheoloģija, antropoloģija, etnogrāfija, heraldika, ģenealoģija, numismātika; citu zinātņu loma. |
3. | Kas palīdz pētīt senatni | Teorijas tēma, kura palīdz skolēniem izprast kā notiek senatnes pētīšana, kādas vēstures palīgnozares tajā ir iesaistītas, ko katra no palīgnozarēm pēta. |
4. | Vēstures liecības muzejos un arhīvos | Arhīvi, ievērojamākie Latvijas muzeji, to raksturojums. |
5. | Vēsture cilvēku atmiņās | Atmiņu kā vēstures avota nozīmes, īpatnību raksturojums. |
6. | Kas aizsargā vēstures pieminekļus? | Apzinās kultūrvēsturisko pieminekļu vērtību, apgūst teoriju par pieminekļu aizsardzību. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Piederības sajūta | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Apzinās piederības sajūtu kā pamatvajadzību. Spēj novērtēt piederības sniegtās priekšrocības. |
2. | Noderīgas prasmes, ko attīsta vēsture | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Apzinās vēstures apguves nepieciešamību, tā veicina piederības sajūtu, patriotisma jūtas un dzimtenes mīlestību. Uzdevumā starp vairākām vēstures apguvai naatbilstošām prasmēm un kompetencēm jāspēj izvēlēties viena, bet ne vienīgā, atbilstošā. |
3. | Vēstures palīgnozares I | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pārzina vēstures palīgnozaru definīcijas, spēj tās lietot jaunā, nestandarta situācijā. |
4. | Vēstures palīgnozares II | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pārzina vēstures palīgnozaru definīcijas, spēj tās lietot jaunā, nestandarta situācijā. |
5. | Arhīvs un muzeji | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina muzeju rašanās priekšnoteikumus, ir priekšstats par muzeju darbības sākumu Latvijā. Zina arhīvu definīciju, prot to pielietot. Zina, kur tiek uzglabāti un apstrādāti, izstādīti lietiskie avoti cilvēku apskatei, prot lietot muzeja jēdzienu. |
6. | Latvijas muzeji | 2. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Zina muzeju rašanās priekšnoteikumus, ir priekšstats par muzeju darbības sākumu Latvijā. No piedāvātajiem atbilžu variantiem spēj izvēlēties atbilstošo. |
7. | Kurā pilsētā atrodas muzejs? | 2. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Skolēns prot atšķirt attēlus, atpazīt tajos esošās pilis - muzejus. |
8. | Mutvārdu vēsture atmiņas | 2. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Izprot, ka mutvārdu vēsturi, atmiņas jāuztver piesardzīgi un kritiski. Ir spēja izvērtēt, analizēt. |
9. | Propaganda | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izprot definīcijas, prot pielietot atbilstošā situācijā. Zināšanu pārbaudes uzdevums. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Vēstures liecību izmantošana un sglabāšana | 00:15:00 | vidēja | 5 p. | Zina vēstures palīgdisciplīnas, prot grupēt vēstures avotus, zin, kur tiek saglabāti dokumenti un senlietas. |
2. | Vēstures palīgdisciplīnas, muzeji | 00:20:00 | augsta | 8 p. | Zina vēstures palīgdisciplīnas, prot raksturot, ar ko katra no tām nodarbojas. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Muzeji Latvijā, mutvārdu vēsture | 00:20:00 | vidēja | 14 p. | Zina vēstures pētīšanas pamatuzdevumus. Izprot avotu specifiku un uzglabāšanas, izmantošanas priekšnoteikumus. Zin muzeju darbības vēsturi un principus. |