Eksāmens par vispārējās vidējās izglītības apguvi LATVIEŠU VALODĀ UN LITERATŪRĀ (augstākais mācību satura apguves līmenis)
Eksāmenā veicamo uzdevumu skaits, iegūstamo punktu skaits un paredzētais izpildes laiks:
Daļa | Uzdevumu skaits | Punktu skaits | Laiks (min) |
1. Zināšanas un teksta izpratne | 20 | 20 | 70* |
2. Tekstu analīze | 1 | 60 | 180 |
* 60 minūtes testa veikšanai un 10 minūtes atbilžu lapas aizpildīšanai.
1. daļa. Zināšanas un teksta izpratne
Tev ir iespēja demonstrēt zināšanas un izpratni par
• aktuāliem valodas, literatūras un kultūras jautājumiem;
• kultūras faktiem, zīmēm un simboliem, kas raksturo kultūrvēsturiskos periodus un reģionus;
• valodas paveidiem, to tipiskajām pazīmēm;
• valodas līdzekļiem, kas raksturīgi autora individuālajam stilam.
Izvēloties atbildes, tu apliecināsi prasmi
• izprast lasītu tekstu, tā nolūku, struktūru, kompozīciju un žanriskās īpatnības;
• pierādīt apgalvojumus, izmantojot konkrētus faktus un piemērus no teksta;
• prasmi lietot jomas terminoloģiju
Tev ir iespēja demonstrēt zināšanas un izpratni par
• aktuāliem valodas, literatūras un kultūras jautājumiem;
• kultūras faktiem, zīmēm un simboliem, kas raksturo kultūrvēsturiskos periodus un reģionus;
• valodas paveidiem, to tipiskajām pazīmēm;
• valodas līdzekļiem, kas raksturīgi autora individuālajam stilam.
Izvēloties atbildes, tu apliecināsi prasmi
• izprast lasītu tekstu, tā nolūku, struktūru, kompozīciju un žanriskās īpatnības;
• pierādīt apgalvojumus, izmantojot konkrētus faktus un piemērus no teksta;
• prasmi lietot jomas terminoloģiju
Eksāmena 2. daļas uzmetuma un darba lapu saņemsi pēc starpbrīža.
Darbu veic ar tumši zilu vai melnu pildspalvu. Ar zīmuli rakstītais netiek vērtēts. Atbilžu lapā atbildes atzīmē tieši tām paredzētajās vietās.
Darbu veic ar tumši zilu vai melnu pildspalvu. Ar zīmuli rakstītais netiek vērtēts. Atbilžu lapā atbildes atzīmē tieši tām paredzētajās vietās.
Raksti tekstu analīzi (apjoms 500–600 vārdu), ievērojot tekstveides principus!
Salīdzini abus tekstus, ietverot noteiktos satura komponentus! (60 punkti)
Satura komponenti:
• temats, aktualitāte un problemātika;
• kultūras fakti/zīmes/simboli kultūrvēsturiskā konteksta interpretācijā;
• sasaiste ar citiem kultūras faktiem ārpus piedāvātajiem tekstiem;
• tekstu kompozīcija, žanriskās īpatnības;
• autora stilam tipiski valodas līdzekļi analizējamajos tekstos.
Salīdzini abus tekstus, ietverot noteiktos satura komponentus! (60 punkti)
Satura komponenti:
• temats, aktualitāte un problemātika;
• kultūras fakti/zīmes/simboli kultūrvēsturiskā konteksta interpretācijā;
• sasaiste ar citiem kultūras faktiem ārpus piedāvātajiem tekstiem;
• tekstu kompozīcija, žanriskās īpatnības;
• autora stilam tipiski valodas līdzekļi analizējamajos tekstos.
Eksāmena 1. un 2. daļas izpildes laikā tekstu lapā, kas nav jāiesniedz vērtēšanai, drīksti veikt pasvītrojumus vai citas piezīmes, izmantojot krāsu zīmuļus vai flomāsterus.
Eksāmena norises laikā eksāmena vadītājs skaidrojumus par uzdevumiem nesniedz.
Eksāmena norises laikā eksāmena vadītājs skaidrojumus par uzdevumiem nesniedz.
Pildot eksāmena darbu, ievēro uzdevumu nosacījumus.
Eksāmenā izmantotie teksti pielāgoti atbilstoši eksāmena uzdevumu mērķim. Ja darbā izmanto citātu, nepieciešams norādīt tā autoru.
Raksti salasāmi.
Pie izglītojamajiem un personām, kuras piedalās eksāmena nodrošināšanā, no brīža, kad viņiem ir pieejams eksāmena materiāls, līdz eksāmena norises beigām nedrīkst atrasties ierīces (planšetdators, piezīmjdators, telefons, viedpulkstenis u. c.), kuras nav paredzētas Valsts pārbaudes darbu norises darbību laikos.
Eksāmenā izmantotie teksti pielāgoti atbilstoši eksāmena uzdevumu mērķim. Ja darbā izmanto citātu, nepieciešams norādīt tā autoru.
Raksti salasāmi.
Pie izglītojamajiem un personām, kuras piedalās eksāmena nodrošināšanā, no brīža, kad viņiem ir pieejams eksāmena materiāls, līdz eksāmena norises beigām nedrīkst atrasties ierīces (planšetdators, piezīmjdators, telefons, viedpulkstenis u. c.), kuras nav paredzētas Valsts pārbaudes darbu norises darbību laikos.
Vari iepazīties ar eksāmena vērtēšanas kritērijiem un "Kļūdu tipu raksturojumu".