Reizēm rakstveida saziņas situācija prasa lakonismu – maz laika, maz vietas uz lapas, steidzama ziņa u.c.
Lakonisms – maksimāls (domas, izteiksmes līdzekļu u. tml.) īsums, koncentrētība, arī kodolīgums.
Šādai saziņai izmantojam zīmītes uz papīra, īsziņas vai saraksti sociālajos tīklos – Whatsapp, Snapchat, Instagram, Messenger u.c.
Uzmanīgi apskati abus attēlus!
Attēls Nr.1
Attēls Nr.2
Abos attēlos redzama saziņas situācija, kurā adresants vēlas, lai adresāts nopirktu vai paņemtu līdzi norādītos produktus.
Vai abus sarakstus varētu izmantot vienā un tajā pašā saziņas situācijā?
Lai uz šo jautājumu atbildētu, abos attēlos redzamās saziņas situācijas jāsalīdzina, meklējot kopīgo un atšķirīgo.
Kopīgais:
Saturs: abās zīmītēs minēts viens un tas pats produktu saturs.
Mērķis: panākt, lai adresāts minētos produktus nopērk vai paņem līdzi.
Atšķirīgais:
Tikai 1. attēlam raksturīgais:
Rakstīšanas laiks: nav zināms, kad saraksts uzrakstīts.
Attiecības starp adresantu un adresātu: ļoti iespējams, ka abi dzīvo vienā mājsaimniecībā, jo tikai šādā veidā sarakstu, kas rakstīts uz lapas, var nodot otram.
Emocionālā noskaņa: tiek izmantotas grafiskas zīmes, zīmējumi, lai pastiprinātu uzdevuma obligātumu un svarīgumu.
Ziņas nodošanas veids: fiziski.
Ziņa par saņemšanu: adresants nevar būt pārliecināts, ka adresāts saņems šo ziņu.
Tikai 2. attēlam raksturīgais:
Rakstīšanas laiks: redzams precīzs laiks.
Attiecības starp adresantu un adresātu: var dzīvot dažādās mājsaimniecībās, jo noprotams, ka ziņa sūtīta ar kāda tehniskā līdzekļa palīdzību.
Emocionālā noskaņa: uzdevuma obligātuma un svarīguma pastiprināšanai tiek izmantotas jau gatavas emocijzīmes.
Ziņas nodošanas veids: elektroniski.
Ziņa par saņemšanu: adresants redzēs, vai adresāts ziņu ir saņēmis un izlasījis.
Lai arī mērķis un saturs abos attēlos redzamajām saziņas situācijām ir vienāds, vislielākās atšķirības ir saistītas ar ziņas nodošanas veidu.
Īsziņa – ierobežota garuma ziņojums, ko var nosūtīt mobilajam tālrunim un izlasīt tā ekrānā.
Zīmīte – neoficiāla, lakoniska vēstule, parasti vaļēja, bez aploksnes.
Ir taču ļoti viegli iedomāties, ka šāda zīmīte sagaida virtuvē uz galda, pie ledusskapja durvīm vai uz galdiņa priekšnamā.
Iespējams, ka mamma vai tētis jau ir devušies uz darbu, taču viņi zina, ka šo zīmīti noteikti saņemsi, jo vieta – mājas – jums ir kopīga.
Zīmītē autors var būt ļoti personisks un individuāls.
Kā rakstīt, ko rakstīt, kādas papildu zīmes vai zīmējumus izmantot, ir atkarīgs tikai un vienīgi no paša prasmēm un izdomas.
Īsziņām iespējams izmantot dažādas platformas. Liela daļa no tām piedāvā arī iespēju redzēt, vai adresāts šo ziņu ir ne vien saņēmis, bet arī izlasījis. Īsziņa ļauj nosūtīt informāciju arī tiem saziņas partneriem, kuri atrodas fiziski tālāk. Piemēram, šādu īsziņu varētu sūtīt ne tikai mamma, kas jau ir ceļā uz darbu, bet arī vecmāmiņa, kas atrodas 100 km attālumā un gaida tevi ciemos, lūdzot nopirkt norādītos produktus.
Lai īsziņās izmantotu kādas grafiskās zīmes vai vizuālo noformējumu, jāizvēlas no jau piedāvātām sagatavēm.
Vairāk par šo tematu vari uzzināt, noskatoties video "Zīmīte un īsziņa – lakonisms un saīsinājumi", lai izprastu, kas ir zīmīte, īsziņa, kas ir šo tekstu veidu būtiskākā pazīme – lakonisms, prast lietot teksta nolūkam atbilstošus saīsinājumus.
Šodienas digitālajā laikmetā daudzi saziņā izmanto emocijzīmes, lai izteiktu savas emocijas, rakstot ziņas vai pat vēstules.
Emocijzīme – rakstzīme, rakstzīmju grupējums vai stilizēts grafisks attēls, ko izmanto displeja ekrānā emociju izpausmei elektroniskās saziņas procesā.
Vairāk par emocijzīmju lietojumu var atkārtot 7. klasē mācīto.