Kāda iespējamība, ka tieši Tevi izsauc pie tāfeles, ja jūs klasē esiet \(30\) skolēni?
Bet kāda iespējamība, ka, atverot durvis, tieši Tevi pasauks skolotāja, ja starpbrīdī klasē jūs esiet tikai \(2\)?
Pirmajā gadījumā Tu esi viens no \(30\), tāpēc iespējamība būs 130.
Otrajā gadījumā Tu esi viens no \(2\), tāpēc iespējamība būs 12.
Varbūtība ir daļskaitlis, ko iegūstam, liekot gadījuma iespējamos (labvēlīgos) notikumus pret visiem gadījuma notikumiem.
Ja Lienes mazais brālītis no dārza atnesa \(12\) zemenes, no kurām \(2\) bija norāvis zaļas. Vai Tu vari noteikt, kāda iespējamība ir neskatoties paņemt tieši gatavo zemeni?
 
Domājot par varbūtību, atbildu uz jautājumu: ,,Kāda daļa visu notikumu ir man labvēlīga?"
YCUZD_240418_6203_teorija_4.svg
Labvēlīgās ir gatavās, tas ir \(12 - 2 = 10\) ogas.
Veselums ir \(12\) ogas.
1012(:2=56. Tātad, aptuveni piecos gadījumos no sešiem izdosies paņemt gatavu ogu.
Bet iespējamība paņemt negatavu ogu ir 212(:2=16.
Labvēlīgie un nelabvēlīgie gadījumi kopā veido \(1\) veselo.
 
Aplūko attēlu un nosaki, kāda iespējamība no vāzes paņemt dzeltenu puķi?
Labvēlīgie gadījumi - dzeltenas puķes, ir \(7\). Pavisam kopā puķes ir \(7\).
\(7\) puķes no \(7\) ir 77=1. Tātad, visas iespējas paņemt dzeltenu puķi ir labvālīgas.
Un kāda iespējamība ir paņemt no vāzes zilu puķi?
Zilas puķes ir \(0\), visas puķes ir \(7\).
07=0. Tātad, nav iespējamu gadījumu.
Ja nav neviena labvēlīgā gadījuma, tad varbūtība ir \(0\).
Ja visi gadījumi ir labvēlīgi, tad varbūtība ir \(1\).
Mārcis, rēķinot iepriekšējo gadu olimpiāžu uzdevumus, no \(12\) uzdevumiem pareizi bija atrisinājis \(8\) uzdevumus. Bet Madara no \(18\) uzdevumiem pareizi bija atrisinājusi \(9\) uzdevumus.
Kuram no abiem skolēniem ir lielāka varbūtība sasniegt labāku rezultātu gaidāmajā konkursā?
Varbūtība, ka Mārcis atrisinās uzdevumus pareizi ir 812(:4=23.
Varbūtība, ka Madara atrisinās uzdevumus pareizi ir 918(:9=12.
Salīdzinot iegūtās varbūtības redzam, ka 23>12, tāpēc secinām, ka veiksmīgāks risinātājs ir Mārcis.