Viena skaitļa izteikšanu kā otra skaitļa daļu izmanto, lai veiktu salīdzinājumu sadzīves situācijās, kurās veselie ir dažādi skaitļi.
Kāda daļa no visām kvadrāta rūtiņām ir iekrāsotas?
Iekrāsotas ir \(3\) no visām \(9\) rūtiņām.
Jau atceries, kā noteikt iekrāsotās figūras daļu. Atkārto to šeit!
Iegūstam , kas ir vienādas ar no visa kvadrāta.
Iegūstam , kas ir vienādas ar no visa kvadrāta.
Katru šāda veida uzdevumu risinot, rūpīgi seko līdzi, kas jāraksta skaitītājā, un kas saucējā!
Piemērs:
No visiem \(8\) siltumnīcā iestādītajiem gurķu stādiem, ražot ir sākuši \(6\). Kāda daļa gurķu jau ražo?
Lai vieglāk saprastu uzdevumu, ir izdevīgi zīmēt shematisku zīmējumu. To parasti zīmē kā taisnstūri vai nogriezni.
Zīmējumā norādām visu informāciju, ko zinām!
Risinājums:
Interesējamies par tiem, kas ir sākuši ražot. Tie ir \(6\), to rakstīsim skaitītājā.Veselais izsaka visus gurķus, tātad, \(8\) rakstīsim saucējā.
Tātad ražot ir sākušas , tas ir no visiem gurķu stādiem.
Piemērs:
Marija no visiem saviem \(800 €\) par komunālajiem maksājumiem samaksāja \(250 €\). Kāda daļa no naudas viņai palika pāri?
Uzzīmējam shematisku zīmējumu un ievietojam tajā visu informāciju.
Ir \(2\) veidi, kā risināt.
1. Vispirms aprēķinām, kādu daļu no naudas iztērēja, pēc tam, kāda daļa atlika.
Iztērēja \(250\) - to skaitītājā rakstīsim.
Visa nauda \(800\) - to saucējā.
Iztērēja no visas naudas.
Atlika visas naudas.
Shēmā var redzēt risinājuma gaitas \(1.\) un \(2.\) soli.
2. Vispirms izrēķināsim, cik naudas atlika un pēc tam, kāda daļa tā ir no visas naudas.
Atlika \(800 - 250 = 550 (€)\) - to rakstīsim skaitītājā.
Visa nauda \(800 (€)\) - to saucējā.
Atlika visas naudas.
Shēmā var redzēt risinājuma gaitas \(1.\) un \(2.\) soli.