OTRĀ SEMESTRA NOSLĒGUMA TESTI
Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | DNS - mūsu ģenētiskais kods | DNS uzbūve, gēni, hromosomas, nukleotīdi. Mutāciju veidošanās. DNS analīzes un pielietojums. |
2. | Iedzimtības veidošanās | Šūnu iedalījums somatiskajās un dzimumšūnās. Šūnu dalīšanās veidi, iedzimtības veidošanās. |
3. | Biotehnoloģijas, gēnu inženierija un klonēšana | Biotehnoloģijas. Gēnu inženierija, organismu modificēšana. Priekšrocības un trūkumi ĢMO. Klonēšana. |
4. | Selekcija | Selekcijas jēdziens un būtība. Augu selekcija. Dzīvnieku selekcija. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | DNS sastāvs | 1. izziņas līmenis | zema | 4 p. | Sakārto ģenētiskās informācijas uzglabājošās struktūras no lielākās uz mazāko. |
2. | Ģenētiskā informācija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skaidro DNS nozīmi. |
3. | Jēdzieni, kas saistīti ar DNS | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skaidro jēdzienus, kas saistīti ar DNS. |
4. | Ģenētiskā informācija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Shematiskajā attēlā atpazīst dažādas struktūras, kas saistītas ar ģenētisko informāciju. |
5. | DNS mutācijas | 3. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Apzinās, kā veidojas DNS mutācijas, pamana tās dubultspirālē. |
6. | Somatiskās un dzimumšūnas | 1. izziņas līmenis | zema | 4 p. | Atšķir somatiskās šūnas no dzimumšūnām. |
7. | Somatiskās un dzimumšūnas attēlos | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Attēlos atpazīst somatiskās un dzimumšūnas. |
8. | Mīti un patiesības par dzimuma iedzimšanu | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Pamato dzimumu veidošanos no bioloģijas viedokļa. |
9. | Iedzimtības veidošanās | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skaidro iedzimtības veidošanos organismos. |
10. | Iedzimtība un mainība | 3. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Apraksta iedzimtību, atšķir mītus no zinātniskās informācijas par dzimuma veidošanos. |
11. | Biotehnoloģijas ikdienā | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Atšķir bioloģijas zinātnes sasniegumus, kas saistīti ar DNS atklāšanu. |
12. | Organismu ģenētiskā modificēšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Apzinās riskus un ieguvumus, kas saistās ar ģenētiski modificētiem organismiem. |
13. | Biotehnoloģijas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skaidro biotehnoloģiju būtību, to nozīmi tautsaimniecībā. |
14. | Klonēšana un gēnu inženierija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skaidro gēnu inženierijas un klonēšanas procesa gaitu. |
15. | Klonēšana zinātniskajā fantastikā | 3. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Analizē doto informāciju par zinātniskās fantastikas filmu par klonēšanu, skaidro zinātnisko argumentus pret filmā aplūkoto sižetu. |
16. | Selekcija | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Izprot galvenās selekcijas likumsakarības, tās nozīmi tautsaimniecībā. |
17. | Selekcijas ieguvumi un trūkumi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Nosaka, kuri ikdienas dzīves piemēri ir saistīti ar ieguvumiem no selekcijas, kuri - ar riskiem un trūkumiem. |
18. | Latvijas dekoratīvo augu selekcija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Apzinās Latvijas selekcionāru ieguldījumu jaunu augu šķirņu veidošanā. |
19. | Selekcijas mērķi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Pēc dotā augu un dzīvnieku apraksta, nosaka mērķi organisma selekcijai. |
20. | Dekoratīvo augu selekcija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosaka, kurš dekoratīvais augs ir selekcionēts no "dabiskā" auga. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | DNS struktūra | Citi | vidēja | 4 p. | Skaidro DNS uzbūvi un nozīmi dzīvajām būtnēm. |
2. | Cilvēka hromosomas attēlos | Citi | vidēja | 3 p. | Pēc hromosomu attēla nosaka cilvēka dzimumu, pamato dzimumu iedzimšanu. |
3. | Ģenētiski modificēti dzīvnieki | Citi | vidēja | 3 p. | Izvērtē riskus un ieguvumus, kas saistīti ar ĢM dzīvniekiem. |
4. | Govju selekcija | Citi | augsta | 3 p. | Izmantojot datus tabulā, spriež par dažādu govju šķirņu īpašībām. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Organismu mainība un iedzimtība | 00:25:00 | vidēja | 26 p. | Izprot DNS uzbūvi, ģenētiskās informācijas iedzimšanas pamatprincipus. Skaidro somatisko un dzimumšūnu atšķirības, dzimumu veidošanos. Apzinās biotehnoloģiju izmantošanas principus, iespējas. Izvērtē selekcijas pozitīvos un negatīvos aspektus. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Kas nosaka organisma mainību un iedzimtību? | 00:40:00 | vidēja | 35 p. | Izprot DNS uzbūvi, ģenētiskās informācijas iedzimšanas pamatprincipus. Skaidro somatisko un dzimumšūnu atšķirības, dzimumu veidošanos. Apzinās biotehnoloģiju izmantošanas principus, iespējas, skaidro iespējamos riskus. Izvērtē selekcijas pozitīvos un negatīvos aspektus tautsaimniecībā, tās rezultātus. |