Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Vielmaiņa. Fotosintēze | Skolēns pamato šūnas sastāvdaļas- hloroplasta uzbūves atbilstību, lai piedalītos enerģētiskās vielmaiņas procesu norisē. Raksturo fotosintēzes fāzes (gaismas, tumsas, izejvielas un gala produkti). Skaidro dažādu vides faktoru ietekmi uz fizioloģisko procesu norisi šūnā. Skaidro autotrofu un heterotrofu vielmaiņas tipu. (Skola2030 - VSK.D.Li.7., D.O.11.2.1., D.O.7.2.1., D.O.7.2.2.) |
2. | Olbaltumvielu biosintēze šūnās | Skolēns pamato šūnas sastāvdaļu- kodola, ciotplazmas un ribosomas uzbūves atbilstību, lai piedalītos plastiskās vielmaiņas procesu norisē. Izskaidro olbaltumvielu sintēzi, tās nozīmi organisma pazīmju realizācijā un nukleīnskābju lomu olbaltumvielu sintēzē. Skaidro dažādu vides faktoru ietekmi uz fizioloģisko procesu norisi šūnā. (Skola2030 - VSK.D.Li.7., D.O.11.2.1., D.O.7.2.1., D.O.7.2.2.) |
3. | Šūnu elpošana | Skolēns pamato šūnas un tās sastāvdaļas ( mitohondrija) uzbūves atbilstību, lai piedalītos enerģētiskās vielmaiņas procesu norisē. Raksturo šūnu anaerobo un aerobo elpošanu. Skaidro dažādu vides faktoru ietekmi uz fizioloģisko procesu norisi šūnā. (Skola2030 - VSK.D.Li.7., D.O.11.2.1., D.O.7.2.1., D.O.7.2.2.) |
4. | Vielu transports caur plazmatisko membrānu | Skolēns raksturo vielu transportu caur plazmatisko membrānu ar piemēriem. Prot ar piemēriem izskaidrot, kā augi un dzīvnieki uzņem fizioloģiskajiem procesiem nepieciešamās vielas, un kā tās nonāk šūnās. (Skola2030 - VSK.D.Li.7., D.O.11.2.1., D.O.7.2.1., D.O.7.2.2.) |
5. | Biotehnoloģijas | Skolēns izprot un ar piemēriem raksturo mikroorganismu izmantošanas iespējas biotehnoloģijas procesos, lai sintezētu bioloģiski aktīvas vielas – enzīmus, hormonus, vitamīnus u.c. cilvēkam nozīmīgas vielas. Skaidro, kā bioloģijas zināšanas var izmantot pētniecībā un tehnoloģijās, kā arī bioētikas principu ievērošanu. (Skola2030 - VSK.D.Li.7.; D.O.7.2.1.; D.O.7.2.2.; D.O.11.2.1.; D.O.12.4.1.; D.O.13.3.1.) |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Fotosintēzes raksturojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Skolēns prot raksturot fotosintēzes procesu- vielas, kas nepieciešamas, vielas, kas rodas reakcijā, norises vietas un reakciju veidu. |
2. | Fotosintēzi ietekmējošie faktori | 3. izziņas līmenis | augsta | 7 p. | Skolēns analizē eksperimentu un prognozē eksperimenta rezultātus, pamatojoties uz zināšanām par faktoriem, kas ietekmē fotosintēzes intensitāti. |
3. | Olbaltumvielu biosintēzes posmi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēns attēlā atpazīst olbaltumvielu biosintēzes posmus un raksturīgākās pazīmes |
4. | Olbaltumvielu biosintēze | 3. izziņas līmenis | augsta | 7 p. | Skolēns izprot olbaltumvielu biosintēzes un tās posmu nozīmi. Prot izmantot komplementaritātes principu un uzrakstīt mRNS un sintezētās olbaltumvielas aminoskābju secību, izmantojot DNS informāciju un mRNS ģenētiskā koda tabulu. |
5. | Šūnu elpošanas raksturojums | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēns zina šūnu elpošanas veidus - anaerobo un aerobo, ar piemēriem prot raksturot tos. |
6. | Šūnu elpošana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Skolēns prot raksturot šūnu elpošanu izmantojot bioloģiskos terminus - aerobā, anaerobā, glikolīze u.c. |
7. | Vielu transporta veidi (I) | 1. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēns attēlā atpazīst vielu transporta veidus caur šūnas plazmatisko membrānu un zina tā raksturīgās pazīmes. Raksturo šūnas hipotoniskā, izotoniskā un hipertoniskā šķīdumā. |
8. | Transporta veidu salīdzinājums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 8 p. | Skolēns prot salīdzināt dažādus dzīvības procesus: aktīvo un pasīvo transportu izmantojot to raksturojumu |
9. | Termini un jēdzieni | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēni zina terminus un jēdzienus, kas raksturo organisma un šūnu vielmaiņu |
10. | Vielmaiņu raksturojošās reakcijas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēns atpazīst reakciju vienādojumus un zina faktorus, kas tos ietekmē |
11. | Biotehnoloģiju izmantošana | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēns izprot biotehnoģijas būtību un tās izmantošanas iespējas. |
12. | Biotehnoloģiju process | 2. izziņas līmenis | vidēja | 7 p. | Skolēni prot analizēt tekstu, lai izprastu tradiconālās biotehnoloģisko procesa secīgos soļus |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Šūnu vielmaiņas procesu salīdzinājums | Citi | vidēja | 8 p. | Skolēns prot salīdzināt dažādus dzīvības procesus: fotosintēzes gaismas un tumsas fāzi, aerobo un anaerobo elpošanu izmantojot to raksturojošas pazīmes |
2. | Vielu transporta veidi (II) | Citi | vidēja | 5 p. | Skolēns atpazīst attēlā vielu transporta veidu caur plazmatisko membrānu un raksturo to. |