Satura rādītājs:

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Ģenētikas pamati Skolēns zina, kas ir ģenētika un ko tā pēta, kā veidojusies ģenētika kā zinātne. Zina ģenētikas terminus un apzīmējumus, ar piemēriem skaidro to pielietojumu. Skaidro, kas ir iedzimtas un neiedzimtas pazīmes, kā tās veidojās. (Skola 2030 - VSK.D.Li.9.)
2. Ģenētikas likumsakarības Skolēns zina Mendeļa likumus. Izmantojot monohibrīdisko un dihibrīdisko krustošanu, skaidro pazīmju iedzimšanas likumsakarības pēc šiem likumiem. Ar piemēriem raksturo analizējošās krustošanas nozīmi. Skaidro iedzimšanas likumsakarības - nepilnīgā dominēšana, kodominēšana. (Skola 2030 - VSK.D.Li.9.)
3. Ciltskoku metode Skolēns zina, ka viena no cilvēka iedzimtības pētīšanas metodēm ir ciltskoku jeb ģenealoģijas metode. Prot noteikt pētāmās pazīmes raksturu - ar dzimumu saistītā, autosomālā, dominantā vai recesīvā. Prot izmantot ģenealoģijā pieņemtos apzīmējumus. Skola 2030 - VSK.D.Li.9.; D.O.9.1.1.; D.O.9.1.2.

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Ģenētikas pamatjēdzieni un termini 1. izziņas līmenis zema 1 p. Skolēns zina ģenētikas pamatjēdzienu un terminu skaidrojumus.
2. Gēna atrašanās vieta hromosomā 2. izziņas līmenis vidēja 4 p. Atpazīst attālā gēnu raksturojošas pazīmes - kodols, lokuss, alēle, hromosoma u.c.
3. Hromosomu pāra raksturojums 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Skolēns atpazīst attēlā homozigotisku vai heterozigotisku hromosomu, un nosaka, kāda pazīme izpaudīsies - dominantā vai recesīvā.
4. Genotips un fenotips 2. izziņas līmenis vidēja 5 p. Prot uzrakstīt genotipu un fenotipu pēc dotā apraksta.
5. Ģenētikas likumsakarības 1. izziņas līmenis zema 1 p. Atpazīst ģenētikas pamatlikumus pēc to skaidrojuma. Zina ģenētikas pamatlicējus.
6. Krustošanas pieraksts (I) 2. izziņas līmenis vidēja 12 p. Prot izmantot krustošanā un ģenētikā izmantotos apzīmējumus pēcnācēju genotipa un fenotipa attēlošanai un aprēķināšanai
7. Ģenētikas likumsakarību iedzimšana 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Analizē attēlu, nosakot krustošanas veidu (monohibrīdā, dihibrīdā), pilnīgas, nepilnīgas gēnu alēļu mijiedarbības veidus.
8. Hibridoloģiskās metodes analizēšana 2. izziņas līmenis vidēja 5 p. Prot pēc krustošanās attēla noteikt pazīmju genotipu, dominantās un recesīvās pazīmes alēles, kā arī raksturot hibridoloģisko metodi.
9. Hibridoloģiskās metodes 2. izziņas līmenis vidēja 5 p. Pēc situācijas apraksta un pēcnācēju fenotipa prot noteikt vecāku genotipu un fenotipu.
10. Ģenealoģijā izmantotie apzīmējumi 1. izziņas līmenis zema 1 p. Skolēns zina, kādi apzimējumi tiek izmantoti ģenealoģijā.
11. Ciltskoka apzīmējumi 2. izziņas līmenis vidēja 3 p. Pēc zīmējuma atpazīst ģenealoģijā izmantotos apzīmējumus ciltskoku veidošanai.
12. Ciltskoka analizēšana (I) 2. izziņas līmenis vidēja 5 p. Prot analizēt ciltskoku, izmantojot zināšanas par ģenealoģijā lietotajiem apzīmējumiem un monohibrīdo krustošanu, kā arī ģenētikā lietotajiem apzīmējumiem.
13. Iedzimšanas tipi (i) 3. izziņas līmenis augsta 6 p. Izmantojot situācijas aprakstu, nosaka iedzimšanas tipu un prognozē pēcnācēja iespējamo genotipu un fenotipu.
14. Asingrupu iedzimšanas likumsakarības 3. izziņas līmenis augsta 7 p. Izmantojot zināšanas par asingrupu iedzimšanas likumsakarībām (kodominēšana), prognozē gaidāmā mazuļa asingrupu.

Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Krustošanas pieraksts (II) Citi vidēja 12 p. Izmantojot zināšanas par hibridoloģisko metodi un ģenētikas pamatiem, veic monohibrīdās krustošanas pierakstu un nosaka pēcnācēju genotipu vai fenotipu
2. Pazīmju iedzimšanas likumsakarības Citi augsta 4 p. Prognozē pēcnācēju genotipu pēc dotā attēla un apraksta. Nosaka iedzimšanas tipu un ģenētikas likumsakarības likumu. Veic aprēķinus par vēlamo pēcnācēju skaita iegūšanu.