Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Ģenētikas pamati | Skolēns zina, kas ir ģenētika un ko tā pēta, kā veidojusies ģenētika kā zinātne. Zina ģenētikas terminus un apzīmējumus, ar piemēriem skaidro to pielietojumu. Skaidro, kas ir iedzimtas un neiedzimtas pazīmes, kā tās veidojās. (Skola 2030 - VSK.D.Li.9.) |
2. | Ģenētikas likumsakarības | Skolēns zina Mendeļa likumus. Izmantojot monohibrīdisko un dihibrīdisko krustošanu, skaidro pazīmju iedzimšanas likumsakarības pēc šiem likumiem. Ar piemēriem raksturo analizējošās krustošanas nozīmi. Skaidro iedzimšanas likumsakarības - nepilnīgā dominēšana, kodominēšana. (Skola 2030 - VSK.D.Li.9.) |
3. | Ciltskoku metode | Skolēns zina, ka viena no cilvēka iedzimtības pētīšanas metodēm ir ciltskoku jeb ģenealoģijas metode. Prot noteikt pētāmās pazīmes raksturu - ar dzimumu saistītā, autosomālā, dominantā vai recesīvā. Prot izmantot ģenealoģijā pieņemtos apzīmējumus. Skola 2030 - VSK.D.Li.9.; D.O.9.1.1.; D.O.9.1.2. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Ģenētikas pamatjēdzieni un termini | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns zina ģenētikas pamatjēdzienu un terminu skaidrojumus. |
2. | Gēna atrašanās vieta hromosomā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Atpazīst attālā gēnu raksturojošas pazīmes - kodols, lokuss, alēle, hromosoma u.c. |
3. | Hromosomu pāra raksturojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēns atpazīst attēlā homozigotisku vai heterozigotisku hromosomu, un nosaka, kāda pazīme izpaudīsies - dominantā vai recesīvā. |
4. | Genotips un fenotips | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Prot uzrakstīt genotipu un fenotipu pēc dotā apraksta. |
5. | Ģenētikas likumsakarības | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Atpazīst ģenētikas pamatlikumus pēc to skaidrojuma. Zina ģenētikas pamatlicējus. |
6. | Krustošanas pieraksts (I) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 12 p. | Prot izmantot krustošanā un ģenētikā izmantotos apzīmējumus pēcnācēju genotipa un fenotipa attēlošanai un aprēķināšanai |
7. | Ģenētikas likumsakarību iedzimšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Analizē attēlu, nosakot krustošanas veidu (monohibrīdā, dihibrīdā), pilnīgas, nepilnīgas gēnu alēļu mijiedarbības veidus. |
8. | Hibridoloģiskās metodes analizēšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Prot pēc krustošanās attēla noteikt pazīmju genotipu, dominantās un recesīvās pazīmes alēles, kā arī raksturot hibridoloģisko metodi. |
9. | Hibridoloģiskās metodes | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Pēc situācijas apraksta un pēcnācēju fenotipa prot noteikt vecāku genotipu un fenotipu. |
10. | Ģenealoģijā izmantotie apzīmējumi | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns zina, kādi apzimējumi tiek izmantoti ģenealoģijā. |
11. | Ciltskoka apzīmējumi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Pēc zīmējuma atpazīst ģenealoģijā izmantotos apzīmējumus ciltskoku veidošanai. |
12. | Ciltskoka analizēšana (I) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Prot analizēt ciltskoku, izmantojot zināšanas par ģenealoģijā lietotajiem apzīmējumiem un monohibrīdo krustošanu, kā arī ģenētikā lietotajiem apzīmējumiem. |
13. | Iedzimšanas tipi (i) | 3. izziņas līmenis | augsta | 6 p. | Izmantojot situācijas aprakstu, nosaka iedzimšanas tipu un prognozē pēcnācēja iespējamo genotipu un fenotipu. |
14. | Asingrupu iedzimšanas likumsakarības | 3. izziņas līmenis | augsta | 7 p. | Izmantojot zināšanas par asingrupu iedzimšanas likumsakarībām (kodominēšana), prognozē gaidāmā mazuļa asingrupu. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Krustošanas pieraksts (II) | Citi | vidēja | 12 p. | Izmantojot zināšanas par hibridoloģisko metodi un ģenētikas pamatiem, veic monohibrīdās krustošanas pierakstu un nosaka pēcnācēju genotipu vai fenotipu |
2. | Pazīmju iedzimšanas likumsakarības | Citi | augsta | 4 p. | Prognozē pēcnācēju genotipu pēc dotā attēla un apraksta. Nosaka iedzimšanas tipu un ģenētikas likumsakarības likumu. Veic aprēķinus par vēlamo pēcnācēju skaita iegūšanu. |