Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Ķīmiskās pārvērtības - ķīmiskās reakcijas | Aprakstīts, kas ir ķīmiskā reakcija. Izskaidroti simboli, kurus lieto ķīmiskās reakcijas pierakstīšanai, kā arī dots piemērs, kā nolasa ķīmisko reakciju. Uzskatīti ķīmisko reakciju veidi ar piemēriem. |
2. | Savienošanās reakcijas | Aprakstīts, kas ir savienošanās reakcija. Skaidrots savienošanās reakcijas mehānisms un pieraksts ar modeļiem un matemātisko metodi. Doti piemēri. |
3. | Sadalīšanās reakcijas | Aprakstīts, kas ir sadalīšanās reakcija. Paskaidrota sadalīšanās reakcija ar modeļiem un matemātisko metodi. Doti piemēri. |
4. | Skābekļa iegūšana, uzkrāšana un uzglabāšana | Aprakstīts, kā var iegūt skābekli dabā (fotosintēzes vienādojums), kā arī piemēri ķīmijā (sadalīšanās reakcijas). Skaidrota skābekļa un citu gāzu iegūšanas metode, uzglabāšana. |
5. | Gāzes moltilpums | Skaidrots, kas ir gāzes moltilpums un tā saistība ar tilpumu un daļiņu skaitu. Skaidroti aprēķinu piemēri, kā iegūt gāzes tilpumu vai molu skaitu - gan ar proporcijas metodi, gan arī dotas formulas. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Reakciju veidi | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Skolēns prot atpazīt savienošanās un sadalīšanās reakcijas. Prot skaidrot ar ko sadalīšanās reakcija atšķiras no savienošanās reakcijas. |
2. | Atomu skaita noteikšana savienošanās reakcijā | 1. izziņas līmenis | zema | 5 p. | Skolēns prot noteikt atomu skaitu izejvielās un produktos dotajā reakcijā. Prot pateikt ir/nav ievērots masas un vielas nezūdamības likums. |
3. | Savienošanās reakciju produkti | 1. izziņas līmenis | zema | 6 p. | Skolēns prot izveidot savienošanās reakcijas produktu, ja zināmas izejvielas. |
4. | Savienošanās reakcija - masas un vielas nezūdamības likums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns prot ievietot oksidācijas pakāpes un indeksus binārā savienojumā. Skolēns prot ievietot koeficientus savienošanās reakcijā. |
5. | Savienošanās reakciju rakstība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns prot ierakstīt izejvielas savienošanās reakcijā, ja doti produkti. Prot ievietot koeficientus savienošanās reakcijā. |
6. | Savienošanās reakcijas izejvielas un molekulu modeļi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns prot ievietot savienošanās reakcijā trūkstošo izejvielu, atpazīstot to pēc molekulas modeļa. Prot ievietot koeficientus savienošanās reakcijā, ievērojot masas un vielas nezūdamības likumu. |
7. | Ķīmiskās pārvērtības un reakcijas vienādojumi | 3. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Skolēns prot izveidot savienošanās reakciju, ja ir dots ķīmiskās pārvērtības apraksts. |
8. | Savienošanās reakcijas ar molekulu modeļiem | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Skolēns prot izveidot savienošanās reakciju ar molekulu modeļiem, ja ir dota ķīmiskā reakcija. Prot ievietot koeficientus savienošanās reakcijā. |
9. | Gāzes daudzuma (molu skaita) aprēķināšana (ar formulu) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Skolēns zina gāzes daudzuma (molu skaita) aprēķināšanas formulu, zina formulā lietotos apzīmējumus. Prot ievietot dotos lielumus formulā un aprēķināt rezultātu. |
10. | Gāzes daudzuma (molu skaita) aprēķināšana (ar proporciju) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Skolēns prot lietot proporcijas īpašības, lai aprēķinātu gāzes daudzumu (molu skaitu). |
11. | Gāzes tilpuma aprēķināšana (ar formulu) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Skolēns zina gāzes daudzuma (molu skaita) aprēķināšanas formulu un var no tās izteikt tilpumu, zina formulā lietotos apzīmējumus. Prot ievietot dotos lielumus formulā un aprēķināt rezultātu. |
12. | Gāzes tilpuma aprēķināšana (ar proporciju) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Skolēns prot lietot proporcijas īpašības, lai aprēķinātu gāzes tilpumu. |
13. | Gāzes tilpuma un daudzuma aprēķināšana (secinājumi) | 3. izziņas līmenis | augsta | 6 p. | Skolēns prot aprēķināt gāzes tilpumu un daudzumu, pats izvēlas metodi, ar kādu to sasniegs. Zina vielas daudzuma un tilpuma apzīmējumus. Prot izvērtēt tabulā apkopotos datus un izvēlēties atbilstošos secinājumus. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Reakciju veidi - savienošanās un sadalīšanās reakcijas. | Citi | zema | 2 p. | Skolēns prot atpazīt savienošanās un sadalīšanās reakcijas. Prot skaidrot ar ko sadalīšanās reakcija atšķiras no savienošanās reakcijas. |
2. | Savienošanās reakcijas produktu molekulu modeļi un nosaukumi | Citi | augsta | 2 p. | Skolēni prot izvēlēties pareizo molekulas modeli, atbilstoši savienošanās reakcijas produktam. Prot bināro savienojumu nosaukumus. Prot ievietot koeficientus savienošanās reakcijā. |
3. | Savienošanās reakcijas un ķīmiskās pārvērtības nosaukšana | Citi | augsta | 2 p. | Skolēns prot izveidot savienošanās reakcijas produktu un ievietot tajā koeficientus. Prot izvēlēties pareizo ķīmiskās pārvērtības aprakstu, redzot ķīmisko reakciju. |
4. | Savienošanās reakcija un ķīmiskās pārvērtības (molekulu modeļi) | Citi | augsta | 6 p. | Skolēns prot izveidot savienošanās reakciju no molekulu modeļiem, ja dotā ķīmiskā pārvērtība ir aprakstīta vārdiski, lietojot elementu un vielu nosaukumus. Prot ievietot koeficientus savienošanās reakcijā, ievērojot masas un vielas nezūdamības likumu. |
5. | Savienošanās reakcijas un molekulu skaits | Citi | augsta | 4 p. | Skolēns prot uzrakstīt savienošanās reakciju, ja zināms produkts. Zina divatomu vienkāršās molekulas. Prot analizēt savienošanās reakcijā molekulu (molu) skaitu. |
6. | Skābekļa iegūšana (praktiskā darba apraksts) | Citi | vidēja | 6 p. | Skolēns prot atpazīt sadalīšanās reakcijas, kurās vismaz viens produkts ir skābeklis. Skolēns zina tādus pētnieciskās darbības soļus kā mērķis, pētāmā problēma, hipotēze, novērojumi, secinājumi. Var izdarīt secinājumus, atbilstoši mērķim, hipotēzei, pētāmai problēmai. |
7. | Gāzes tilpuma aprēķināšana | Citi | vidēja | 3 p. | Skolēns prot aprēķināt gāzes tilpumu, ja zināms gāzes daudzums. Skolēns pats izvēlas risinājuma metodi. |
8. | Gāzes daudzuma aprēķināšana | Citi | vidēja | 3 p. | Skolēns prot aprēķināt gāzes daudzumu, ja zināms tās tilpums. Skolēns metodi izvēlas pats. |
9. | Gāzes daudzuma un tilpuma aprēķināšana | Citi | augsta | 6 p. | Skolēns prot aprēķināt gāzes tilpumu un daudzumu, pats izvēlas metodi, ar kādu to sasniegs. Prot tekstā dotu informāciju sakārtot tabulā - zina apzīmējumus tilpumam un vielas daudzumam. Pats zina vielas moltilpumu. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Savienošanās reakcijas | 00:30:00 | vidēja | 18 p. | Skolēns prot rakstīt savienošanās reakcijas - veidot produktus, izejvielas gan pēc dotās reakcijas daļas, gan ķīmisko pazīmju apraksta tekstā. Prot sastādīt reakcijas no molekulu modeļiem. |
2. | Gāzu moltilpums un aprēķini | 00:20:00 | vidēja | 19 p. | Skolēns prot aprēķināt gāzes daudzumu un tilpumu gan izmantojot formulu, gan propocijas īpašības. Var izmantot kā testu, kurā skolēns saprot, kura metode viņam patīk labāk. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Savienošanās reakcijas | 00:20:00 | vidēja | 12 p. | Skolēns prot rakstīt savienošanās reakcijas - izveidot produktus, ievietot izejvielas, ja zināms produkts, uzrakstīt reakciju pēc dotā teksta. Prot reakcijā ievietot koeficientus pēc masas un vielas nezūdamības likuma. Prot veidot savienošanās reakciju ar molekulu modeļiem. |
2. | Gāzu moltilpums un aprēķini | 00:20:00 | vidēja | 6 p. | Skolēns prot aprēķināt gāzes daudzumu un tilpumu, pats izvēlas metodi, ar kādu to rēķinās (proporcijas īpašības vai ar formulu). |