Satura rādītājs:
Materiāli skolotājiem
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Satura rādītājs | |
2. | Neitralizācijas reakcija - masas un vielas nezūdamības likums | Skolēns prot ievietot koeficientus neitralizācijas reakcijās, ievērojot masas un vielas nezūdamības likumu. Prot ar vārdiem paskaidrot, kas ir neitralizācijas reakcija. |
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Neorganisko vielu grupas | Apraksts, kas ir neorganiskās vielas. Uzskaitītas un īsi aprakstītas neorganisko vielu klases. Pievienotas arī neorganisko vielu molekulformulas shēmas un piemēri. |
2. | Kas ir indikators? | Definīcijas, kas ir indikators. Izskaidrota pH vērtība, izpratne par ūdeņraža un hidroksiljona koncentrāciju. Aprakstīti sekojoši indikatori: universālais indikators, fenolftaleīns un metiloranžs. |
3. | Kas ir skābes? | Apraksts, kas ir skābes, kā veidojas skābju molekulformulas, kā var iegūt skābes no nemetāla oksīdiem un ūdens. Īsi aprakstīts pazīstamāko skābju pielietojums. |
4. | Kas ir hidroksīdi un bāzes? | Apraksts, kas ir hidroksīdi un bāzes. Parādīts, kā veidojas hidroksīdu formulas. Aprakstīts, kā var iegūt hidroksīdu no metāla oksīda un ūdens. Īss pazīstamāko hidroksīdu pielietojums. |
5. | Kas ir sāļi? | Apraksts, kas ir sāļi un kā veidojas sāļu molekulformulas. Sāļu iegūšana neitralizācijas reakcijas rezultātā. Sāļu nosaukumi piemēri. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | pH vērtības un vielas vide (II) | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Skolēns prot noteikt vielas vidi (skāba, neitrāla, bāziska), ja zināms pH. Var izdarīt vienkāršus spriedumus par vielas pH un vides maiņu. |
2. | pH vērtības un vielas vide | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Skolēns prot noteikt vielas vidi, ja zināms pH. Prot izdarīt vienkāršus secinājumus par vielas pH un vides izmaiņām. |
3. | Vides pH un indikatoru krāsojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns prot noteikt vielas pH, balstoties uz indikatoru (universālais indikators, metiloranžs, fenolftaleīns) krāsojumu. Prot noteikt vielas vidi - skāba, neitrāla, bāziska. |
4. | Neorganisko vielu pH noteikšana ar universālo indikatoru | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Skolēns prot atpazīt vielu klases (skābes, sāļus, hidroksīdus) un prot noteikt to pH vērtību ar universālo indikatoru. |
5. | Universālā indikatora krāsojums un pH noteikšana vielu klasēm | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēns prot noteikt vielas pH pēc universālā indikatora skalas. Var atpazīt neorganisko vielu klases pēc molekulformulām un noteikt to pH. |
6. | Skābju molekulformulu veidošana | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Skolēns prot ievietot oksidācijas pakāpes un indeksus skābju formulā. Var noteikt skābju formulu sastāvu - ūdeņraža jons un skābes atlikums. |
7. | Skābju molekulformulas un to nosaukumi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Skolēns prot ievietot oksidācijas pakāpes un indeksus skābes formulā, var nosaukt no kā ir veidota skābes formula. Zina skābju formulu nosaukumus, var pats tos ierakstīt, redzot skābes molekulformulu. |
8. | Skābju veidošanās reakcijas (I) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns var izvēlēties pareizo produktu no dotajiem, ja izejvielās ir dots skābais oksīds un ūdens. Var novienādot reakciju. |
9. | Hidroksīdu molekulformulu veidošana | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Skolēns prot ievietot oksidācijas pakāpes hidroksīda formulā un ievietot indeksus. Var noteikt hidroksīdu molekulformulas sastāvu- metāls un hidroksilgrupa. |
10. | Hidroksīdu molekulformulas un to nosaukumi | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Skolēns prot ievietot oksidācijas pakāpes un indeksus hidroksīda formulā, noteikt hidroksīda molekulformulas sastāvu (metāla jons un hidroksilgrupa), var pats uzrakstīt hidroksīda nosaukumu, ja dota molekulformula. |
11. | Hidroksīdu veidošanās reakcijas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēns var izvēlēties pareizo produktu, ja izejvielās ir metāla oksīds un ūdens. Prot novienādot reakcijas vienādojumu. Zina hidroksīdu vielas klases īpašības. |
12. | Skābju un hidroksīdu veidošanās | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Skolēns prot ievietot izejvielās metāla oksīdu un ūdeni atbilstoši dotajam produktam - hidroksīdam. Prot novienādot reakcijas vienādojumu. Zina hidroksīdu un skābju molekulformulu sastāvu. |
13. | Reakcijas starp vielu klasēm | 3. izziņas līmenis | augsta | 11 p. | Skolēns pēc tekstā doto ķīmisko pārvērtību apraksta var izveidot savienošanās reakciju (metāls vai nemetāls reaģē ar skābekli) un tālāk spēj metāla vai nemetāla oksīdam pievienot ūdeni, iegūstot skābi vai bāzi. Prot novienādot reakciju vienādojumus. |
14. | Sāls molekulformulu veidošana | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Skolēns prot sāls formulā ievietot oksidācijas pakāpes un indeksus. Prot noteikt sāls molekulformulas sastāvu - metāls un skābes atlikums. |
15. | Sāļu molekulformulas un to nosaukumi | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Skolēns prot ierakstīt oksidācijas pakāpes un indeksus sāls molekulformulā. Zina molekulformulas sastāvu un var pats uzrakstīt sāls nosaukumu. |
16. | Neitralizācijas reakcija un vides pH | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Skolēns prot ievietot koeficientus neitralizācijas reakcijās, ievērojot masas un vielas nezūdamības likumu. Zina indikatoru (universālais indikators, metiloranžs, fenolftaleīns) īpašības neitrālā vidē. |
17. | Neitralizācijas reakcija - produkta sastādīšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns prot izveidot sāls molekulformulu, zinot izejvielās esošo skābi un bāzi. Zina pH īpašību izmaiņas neitralizācijas reakcijas rezultātā. |
18. | Neitralizācijas reakcijas un indikatori | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Skolēns prot sastādīt produktus neitralizācijas reakcijās, izvēloties izejvielām atbilstošos metāla jonus un skābes atlikumus. |
19. | Skābju, hidroksīdu un sāļu vielu klases | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns prot pēc molekulformulas pats uzrakstīt dotās neorganiskās vielas klasi (skābe, sāls, bāze/hidroksīds). |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Vielu klases un pH | Citi | vidēja | 3 p. | Skolēns prot atpazīt neorganisko vielu klases pēc molekulformulām un zina to pH aptuvēnās vērtības (>, < vai = ar 7). Prot paskaidrot neroganisko vielu (skābju, sāļu, hidroksīdu) sastāvu. |
2. | Skābju molekulformulu sastādīšana | Citi | augsta | 1 p. | Skolēns var izveidot skābes molekulformulu no dotajiem elementiem: joniem. Ierakstīt oksidācijas pakāpes un indeksus. |
3. | Skābju veidošanās reakcijas (II) | Citi | vidēja | 15 p. | Skolēns prot izvēlēties pareizo skābes formulu, redzot reakcijas izejvielas: skābo oksīdu un ūdeni. Var novienādot reakciju. |
4. | Hidroksīdu molekulformulu sastādīšana | Citi | augsta | 1 p. | Skolēns var sastādīt hidroksīda molekulformulu, ja zināms tās nosaukums, lietojot metāla jonus, hidroksiljonu, oksidācijas pakāpes un indeksus. |
5. | Hidroksīdu veidošanās - reakcijas vienādojumi | Citi | vidēja | 16 p. | Skolēns prot izvēlēties pareizo hidroksīda formulu, ja ir dotas izejvielas: ūdens un metāla oksīds. Prot novienādot reakcijas vienādojumu. |
6. | Sāls molekulformulu sastādīšana | Citi | augsta | 1 p. | Skolēns prot izveidot sāls molekulformulu pēc dotā nosaukuma, pats izvēloties metāla jonus, skābes atlikumus, ierakstot oksidācijas pakāpes un indeksus. |
7. | Neitralizācijas reakcija - produkta sastādīšana (II) | Citi | augsta | 3 p. | Skolēns prot izveidot neitralizācijas reakcijas produktus, ja zināmas izejvielas - skābe un bāze. Zina neitralizācijas reakcijas īpašības, prot tās uzrakstīt ar vārdiem. |
8. | Neorganisko vielu klases - formulas un nosaukumi | Citi | vidēja | 3 p. | Skolēns atpazīst neorganisko vielu klases, zina to nosaukumus, molekulformulas. Zina, no kā sastāv neorganiskās vielas molekulformula. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Neorganisko vielu klases un vielu pH | 00:30:00 | vidēja | 18 p. | Tests satur uzdevumus par vides pH noteikšanu ar universālo indikatoru, metiloranžu un fenolftaleīnu. Testā iekļauti uzdevumi par skābju, hidroksīdu un sāļu molekulformulu izveidošanu. |
2. | Ķīmiskās reakcijas starp vielu klasēm | 00:25:00 | vidēja | 15 p. | Testā iekļauti uzdevumi par nemetālu un metālu oksīdu reakcijām ar ūdeni, kā arī neitralizācijas reakcijas. Skolēniem jāprot izveidot gan produkti, gan arī ievietot koeficientus reakcijas vienādojumā, ievērojot masas un vielas nezūdamības likumu. |
3. | Skābes un bāzes | 00:20:00 | vidēja | 37 p. | Testā iekļauti uzdevumi, kuros jāprot izveidot skābju un hidroksīdu formulas. Jāzina un jāvar uzrakstīt skābju un hidroksīdu iegūšanas vienādojumi (hidroksīdi jāprot veidot gan no aktīvo metālu oksīdiem, gan aktīvajiem metāliem ūdenī). Jāprot noteikt vielas pH ar universālo indikatoru, metiloranžu un fenolftaleīnu. |