Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Vārda tiešā un pārnestā nozīme. Frazeoloģismi | Zina jēdzienus ,"leksika", "leksikoloģija", vārda leksiskās nozīmes (pamatnozīme un atvasinātā nozīme, tiešā un pārnestā nozīme). |
2. | Vārdu krājums (apvidvārdi, vecvārdi) | Zina apvidvārdu un vecvārdu jēdzienu, rašanās iemeslus. |
3. | Dialekti un izloksnes | Zina dialekta, izloksnes jēdzienus, latviešu valodas dialektu izplatību, raksturīgākās atšķirības no literārās valodas. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Vārda tiešā un pārnestā nozīme | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Prot pārnestā nozīmē lietota vārdu savienojumu atšķirt no vārdu savienojumiem, kas lietoti tiešā nozīmē. |
2. | Frazeoloģismi | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Zina, kas ir frazeoloģismi un izprot to skaidrojumu un nozīmi tekstā. |
3. | Frazeoloģismi ar komponentu "nauda" | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Izprot frazeoloģismu nozīmi. |
4. | Frazeoloģismi ar komponentu "apģērba elementi" | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot skaidrot frazeoloģismu nozīmi pēc konteksta. |
5. | Frazeoloģisma nozīmes izpratne | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Prot izvēlēties frazeoloģismam atbilstošu nozīmi. |
6. | Frazeoloģisma nozīmes noteikšana I | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot izvēlēties frazeoloģismam atbilstošu nozīmi. |
7. | Vecvārdu nozīme | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot noteikt vecvārda nozīmi. |
8. | Vecvārdu iedalījuma grupas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot noteikt vecvārda piederību historismu vai arhaismu iedalījuma grupai. |
9. | Valodas jēdzienu izpratne | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot uzrakstīt definīcijai atbilstošu jēdzienu - terminu. |
10. | Dialekti Latvijas teritorijā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot noteikt dialektu lietojumu apvidos ap Latvijas pilsētām. |
11. | Dialekti novados | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Prot noteikt dialekta lietojumu dažādās Latvijas pilsētās un novados. |
12. | Apvidvārdi I | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Prot noteikt apvidvārda nozīmi pēc tā lietojuma teikumā. |
13. | Daudznozīmīgi vārdi | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Prot atrast daudznozīmīgu vārdu nozīmes teikumā, izmantojot dažādus informācijas avotus. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Apvidvārdi II | Citi | vidēja | 2 p. | Prot noteikt apvidvārda nozīmi pēc tā lietojuma teikumā. |
2. | Frazeoloģismu nozīmes noteikšana II | Citi | vidēja | 3 p. | Prot noteikt nozīmei atbilstošu frazeoloģismu. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Valodas īpatnības. Frazeoloģismi. Apvidvārdi, vecvārdi, dialekti | 00:20:00 | vidēja | 12 p. | Prot pārnestā nozīmē lietota vārdu savienojumu atšķirt no vārdu savienojumiem, kas lietoti tiešā nozīmē. Izprot frazeoloģismu un vecvārdu nozīmi. Prot noteikt vecvārda piederību historismu vai arhaismu iedalījuma grupai. Prot noteikt apvidvārda nozīmi pēc tā lietojuma teikumā. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Valodas īpatnības.Frazeoloģija. Dialekti. Apvidvārdi, vecvārdi | 00:40:00 | vidēja | 31 p. | Prot pārnestā nozīmē lietota vārdu savienojumu atšķirt no vārdu savienojumiem, kas lietoti tiešā nozīmē. Izprot frazeoloģismu un vecvārdu nozīmi. Prot noteikt vecvārda piederību historismu vai arhaismu iedalījuma grupai. Prot noteikt apvidvārda nozīmi pēc tā lietojuma teikumā. Prot uzrakstīt definīcijai atbilstošu jēdzienu - terminu. Prot noteikt dialekta lietojumu dažādās Latvijas pilsētās un novados. Prot atrast daudznozīmīgu vārdu nozīmes teikumā, izmantojot dažādus informācijas avotus. |