Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Mutvārdu un rakstveida saziņa. Atslēgvārdi | Zina saziņas iedalījumu pēc apstākļiem, līdzekļiem un formas. Izprot atslēgvārdu nozīmi. |
2. | Sociolekts. Slengs. Žargons. Slengismi. Sarunvaloda. Vienkāršruna. Barbarismi. Svešvārdi | Zina, kas ir sociolekts, slengs, slengismi, barbarismi, svešvārdi. |
3. | Jauniešu valoda. Jauniešu valodas pamatiezīmes | Priekšstata radīšana par dažādo terminu nozīmēm un to neviennozīmīgumu attiecībā uz jauniešu valodas jēdziena definēšanu. Jauniešu valodas pamatiezīmes un atšķirība no literārās valodas. Vārddarināšanā izmantotie valodas līdzekļi. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Slenga vārdi un literārās valodas vārdi (lietvārdi) | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Prot aizstāt slenga vārdus ar atbilstošiem literārās valodas vārdiem. |
2. | Slenga vārdi un literārās valodas vārdi (īpašības vārdi) | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Prot aizstāt slenga vārdus ar atbilstošiem literārās valodas vārdiem. |
3. | Slengismi un literārā valoda | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Prot noteikt slengismu teikumā. |
4. | Slenga vārdi un literārās valodas vārdi (darbības vārdi) | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot aizstāt slenga vārdu ar atbilstošu literārās valodas vārdu. |
5. | Slenga vārdu aizvietošana ar literārās valodas vārdiem | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot slenga vārdus aizstāt ar literārās valodas vārdiem. |
6. | Neliterāru vārdu grupas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot atšķirt barbarismus, žargonismus. |
7. | Atslēgvārdu noteikšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot teksta fragmentā noteikt atslēgvārdus. |
8. | Tēmā lietoto svešvārdu pareizrakstība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot novērtēt vārdu pareizrakstību. |
9. | Tematā lietoto jēdzienu izpratne | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Ir izpratne par tematā lietoto terminu unn jēdzienu lietojumu. |
10. | Monologa, dialoga, diskusijas atšķiršana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot atšķirt mutvārdu saziņas veidus, izvērtējot saziņas situāciju. |
11. | Neliterāri vārdi daiļliteratūrā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot literāra teksta fragmentā saskatīt slenga vārdus. |
12. | Jauniešu valodas raksturojums skolotāju un skolēnu auditorijās | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Darbs ar tekstu: detalizētā lasīšana, sniegtās informācijas un faktu izvērtēšana. |
13. | Saziņas situācijas noteikšana | 3. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Prot noteikt saziņas situāciju un tās dalībniekus. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Jēdzieni saziņas tēmā | Citi | vidēja | 2 p. | Zina tēmā lietotos jēdzienus. |
2. | Dialogs un monologs | Citi | vidēja | 2 p. | Prot atšķirt dialogu un monologu. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Saziņa. Slenga un literārās valodas lietojums. Atslēgvārdi. Jauniešu valodas lietojums | 00:20:00 | vidēja | 14 p. | Prot noteikt slengismu teikumā. Prot aizstāt slenga vārdus ar atbilstošiem literārās valodas vārdiem. Prot atšķirt barbarismus, žargonismus. Prot teksta fragmentā noteikt atslēgvārdus. Zina tēmā lietotos jēdzienus. Prot novērtēt vārdu pareizrakstību. Darbs ar tekstu: detalizētā lasīšana, sniegtās informācijas un faktu izvērtēšana. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Jauniešu valodas īpatnības. Mutvārdu saziņa. Neliterārās valodas lietojums. Atslēgvārdi | 00:40:00 | vidēja | 29 p. | Prot noteikt slengismu teikumā. Prot literāra teksta fragmentā saskatīt slenga vārdus. Prot aizstāt slenga vārdus ar atbilstošiem literārās valodas vārdiem. Prot atšķirt barbarismus, žargonismus. Prot teksta fragmentā noteikt atslēgvārdus. Prot novērtēt vārdu pareizrakstību. Prot atšķirt mutvārdu saziņas veidus, izvērtējot saziņas situāciju. Prot noteikt saziņas situāciju un tās dalībniekus. Prot atšķirt dialogu un monologu. Ir izpratne par tematā lietoto terminu unn jēdzienu lietojumu. Darbs ar tekstu: detalizētā lasīšana, sniegtās informācijas un faktu izvērtēšana. |