Satura rādītājs:

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Mutvārdu un rakstveida saziņa. Atslēgvārdi Zina saziņas iedalījumu pēc apstākļiem, līdzekļiem un formas. Izprot atslēgvārdu nozīmi.
2. Sociolekts. Slengs. Žargons. Slengismi. Sarunvaloda. Vienkāršruna. Barbarismi. Svešvārdi Zina, kas ir sociolekts, slengs, slengismi, barbarismi, svešvārdi.
3. Jauniešu valoda. Jauniešu valodas pamatiezīmes Priekšstata radīšana par dažādo terminu nozīmēm un to neviennozīmīgumu attiecībā uz jauniešu valodas jēdziena definēšanu. Jauniešu valodas pamatiezīmes un atšķirība no literārās valodas. Vārddarināšanā izmantotie valodas līdzekļi.

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Slenga vārdi un literārās valodas vārdi (lietvārdi) 1. izziņas līmenis zema 1 p. Prot aizstāt slenga vārdus ar atbilstošiem literārās valodas vārdiem.
2. Slenga vārdi un literārās valodas vārdi (īpašības vārdi) 1. izziņas līmenis zema 1 p. Prot aizstāt slenga vārdus ar atbilstošiem literārās valodas vārdiem.
3. Slengismi un literārā valoda 1. izziņas līmenis zema 1 p. Prot noteikt slengismu teikumā.
4. Slenga vārdi un literārās valodas vārdi (darbības vārdi) 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot aizstāt slenga vārdu ar atbilstošu literārās valodas vārdu.
5. Slenga vārdu aizvietošana ar literārās valodas vārdiem 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot slenga vārdus aizstāt ar literārās valodas vārdiem.
6. Neliterāru vārdu grupas 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot atšķirt barbarismus, žargonismus.
7. Atslēgvārdu noteikšana 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot teksta fragmentā noteikt atslēgvārdus.
8. Tēmā lietoto svešvārdu pareizrakstība 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot novērtēt vārdu pareizrakstību.
9. Tematā lietoto jēdzienu izpratne 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Ir izpratne par tematā lietoto terminu unn jēdzienu lietojumu.
10. Monologa, dialoga, diskusijas atšķiršana 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot atšķirt mutvārdu saziņas veidus, izvērtējot saziņas situāciju.
11. Neliterāri vārdi daiļliteratūrā 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot literāra teksta fragmentā saskatīt slenga vārdus.
12. Jauniešu valodas raksturojums skolotāju un skolēnu auditorijās 3. izziņas līmenis augsta 4 p. Darbs ar tekstu: detalizētā lasīšana, sniegtās informācijas un faktu izvērtēšana.
13. Saziņas situācijas noteikšana 3. izziņas līmenis augsta 4 p. Prot noteikt saziņas situāciju un tās dalībniekus.

Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Jēdzieni saziņas tēmā Citi vidēja 2 p. Zina tēmā lietotos jēdzienus.
2. Dialogs un monologs Citi vidēja 2 p. Prot atšķirt dialogu un monologu.

Testi

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Saziņa. Slenga un literārās valodas lietojums. Atslēgvārdi. Jauniešu valodas lietojums 00:20:00 vidēja 14 p. Prot noteikt slengismu teikumā. Prot aizstāt slenga vārdus ar atbilstošiem literārās valodas vārdiem. Prot atšķirt barbarismus, žargonismus. Prot teksta fragmentā noteikt atslēgvārdus. Zina tēmā lietotos jēdzienus. Prot novērtēt vārdu pareizrakstību. Darbs ar tekstu: detalizētā lasīšana, sniegtās informācijas un faktu izvērtēšana.

Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Jauniešu valodas īpatnības. Mutvārdu saziņa. Neliterārās valodas lietojums. Atslēgvārdi 00:40:00 vidēja 29 p. Prot noteikt slengismu teikumā. Prot literāra teksta fragmentā saskatīt slenga vārdus. Prot aizstāt slenga vārdus ar atbilstošiem literārās valodas vārdiem. Prot atšķirt barbarismus, žargonismus. Prot teksta fragmentā noteikt atslēgvārdus. Prot novērtēt vārdu pareizrakstību. Prot atšķirt mutvārdu saziņas veidus, izvērtējot saziņas situāciju. Prot noteikt saziņas situāciju un tās dalībniekus. Prot atšķirt dialogu un monologu. Ir izpratne par tematā lietoto terminu unn jēdzienu lietojumu. Darbs ar tekstu: detalizētā lasīšana, sniegtās informācijas un faktu izvērtēšana.