Prezentācija ir pasākums, kurā runātājs iepazīstina klausītājus ar savu darbu.
Prezentēt var jaunas idejas, produktus. Mācību iestādēs prezentācijas veido, apkopojot iepriekš iegūto informāciju par kādu tēmu. 
 
Arī mutvārdu prezentācijai ir sava noteikta uzbūve.
Ievads
Vispirms runātājs sasveicinās ar klausītājiem, nosaucot arī savu vārdu un uzvārdu, arī tad, ja klausītāji zina, kā viņu sauc. Ievadā piesaka runas tematu – par ko tiks runāts. Var izmantot dažādas ievadfrāzes. 
Piemērs:
Es jums stāstīšu par dažādiem maizes veidiem;
Mana šīs dienas tēma ir dzirnavu vēsture Latvijā.
Vai zinājāt, ka Latvijā iecienītākā maize ir rupjmaize?
  Var pastāstīt kādu interesantu faktu, anekdoti, kas saistīta ar prezentējamo tēmu. Dalīšanās ar savu pieredzi liks klausītājiem sajust, ka prezentētājam pašam tēma ir svarīga. Ievadam nav jābūt garam, bet tam jāspēj piesaistīt klausītāja uzmanība.

Galvenā daļa jeb iztirzājums
Šajā daļā tiek izklāstīti fakti, minēti piemēri. Svarīgi ir izteikt savu viedokli un faktus minēt, kā pierādījumu šim viedoklim. Faktiem, skaitļiem nevajadzētu būt daudz, bet tiem ir jābūt interesantiem, savstarpēji saistītiem un patiesiem.
 
Nobeigumā tiek izklāstīti galvenie secinājumi, kas radušies pēc iepazīšanās ar tēmu. Var sekot ieteikumi klausītājiem, ko darīt ar iegūto informāciju. Var izteikt novēlējumu, jautājumu ierosmei, pastāstīt, cik plaša bijusi prezentācija, vai tiks turpināta aplūkotās tēmas tālāka izpēte.
Piemērs:
Turpmāk, kad iesiet garām šai vietai, zināsiet, ka šeit kādreiz bija maizes dzirnavas.
 
Pie nobeiguma pieder arī pateikšanās klausītājiem par uzmanību un atsveicināšanās. (Ja nav paredzēti jautājumi). Klausītāju jautājumi parasti seko pēc prezentācijas.
Svarīgi!
Svarīgi ievērot un nepārsniegt prezentācijai atvēlēto laiku.
Tā kā prezentācijām parasti ir ierobežots laiks, ir jāmēģina izvairīties no liekvārdības un liekas informācijas.
Nevajag skaidrot jēdzienus, ja klausītāji tos tāpat zina. Jēdzieni ir jāskaidro, ja tie ir specifiski un uzrunātā auditorija tos varētu nezināt.
Ir jāizvairās no vispārīgiem apgalvojumiem, ja vien tie netiek tālāk pamatoti ar konkrētiem faktiem. Piemēram, nepietiek, tikai ar apgalvojumu, ka baltmaize ir neveselīga, jāparāda, kuras no sastāvdaļām ir neveselīgas un kāpēc.
Jo konkrētāka tēma, jo konkrētākus apgalvojumus, piemērus, faktus jāmin.
Nevajadzētu minēt faktus, kas tiešā veidā neattiecas uz tēmu, piemēram, ja runa ir par maizi Latvijā, nestāstīt par maizi Itālijā, Vācijā, ja vien tas netiek minēts salīdzinājumā, piemēram, Latvijā ēd daudz maizi, bet Austrumu valstīs maizes vietā lieto rīsus.
 
Lai prezentāciju padarītu interesantāku, kā arī tad, ja tiek lietots daudz skaitļu, lieto dažādus uzskates materiālus. Populārākais veids ir datorā veidotas prezentācijas, izmantojot, piemēram, power point, canva programmas.
Skaitļus var apkopot tabulās, diagrammās. Uzskates materiāli var būt arī izprintēti un var tikt izdalīti klausītājiem. 
Tabulās apkopo datus, kas tiek savstarpēji salīdzināti.
Diagrammas izmanto salīdzinot datus. Vispopulārākā ir apļveida diagramma, kura parāda informāciju, kas izteikta procentos.
Kā vizuālu materiālu izmanto arī attēlus. Zem attēliem jāuzraksta gan tas, kas tajos redzams, gan tas, no kurienes attēli ņemti.
Lai parādītu kādus procesus, var izmantot īsus video.
Svarīgi!
Svarīgi atcerēties, ka uzskates materiāls nevar būt pārāk plašs, īpaši, ja izmanto datorā veidotas prezentācijas. Tajās ieliek galvenos plāna punktus un vizuālo informāciju – attēlus, tabulas, diagrammas, shēmas – nevis visu prezentācijas tekstu.
Veidojot uzskates materiālus, jāievēro visas pareizrakstības normas, tekstam ir jābūt labi saskatām (jāpiedomā par burtu un izvēlēto fonu saderību, burtu lielumu), bez drukas kļūdām.
Neizmantot liekus efektus, piemēram, animācijas, kas novērš klausītāja uzmanību.

Lai izveidotu labu prezentāciju, jāizmanto vismaz trīs dažādi avoti – grāmatas, žurnāli, mājaslapas. Pie avotiem pieder arī vecāku, radinieku atmiņas, dienasgrāmatas. Fakti jāmeklē uzticamos informācijas avotos un jāpārbauda.
Īpaši uzmanīgam jābūt izmantojot wikipedia (jo tur jebkurš var ievietot jebkādu informāciju), kā arī MI programmas.
 
Lai klausītājs varētu pārliecināties par informācijas patiesumu, sameklēt papildinformāciju, kā arī tiktu ievērotas autortiesības,
Svarīgi!
jebkurā prezentācijā ir jābūt atsaucēm uz informācijas avotiem.