Prezentācija ir pasākums, kurā runātājs iepazīstina klausītājus ar savu darbu.
Arī mutvārdu prezentācijai ir sava noteikta uzbūve:
ievads:
ievads:
vispirms runātājs sasveicinās ar klausītājiem, nosaucot arī savu vārdu un uzvārdu, arī tad, ja klausītāji zina, kā viņu sauc. Ievadā piesaka runas tematu – par ko tiks runāts. Var izmantot dažādas ievadfrāzes.
Piemērs:
Es jums stāstīšu par dažādiem maizes veidien; Mana šīs dienas tēma ir dzirnavu vēsture Latvijā.
Piemērs:
Vai jūs zinājāt, ka maizi var cept arī no griķu miltiem?
Galvenā daļa jeb iztirzājums:
šeit tiek izklāstīti fakti, minēti piemēri. Svarīgi ir izteikt savu viedokli un faktus minēt, kā pierādījumu šim viedoklim. Faktiem, skaitļiem nevajadzētu būt daudz, bet tiem ir jābūt interesantiem, savstarpēji saistītiem un patiesiem.
Nobeigumā tiek izklāstīti galvenie secinājumi, kas radušies pēc iepazīšanās ar tēmu. Var sekot ieteikumi klausītājiem, ko darīt ar iegūto informāciju.
Piemērs:
Turpmāk, kad iesiet garām šai vietai, zināsiet, ka šeit kādreiz bija maizes dzinavas.
Var izteikt jautājumu, par kuru klausītājiem padomāt.
Piemērs:
Un kas ir tavs mīļākais ēdiens no maizes?
Var atzīties, ka esi pastāstījis tikai nedaudz no gribētā un ka turpināsi interesēties tālāk par tēmu, par kuru runāji, kā arī pastāstīt, ko vēl varētu izpētīt saistībā ar prezentēto tēmu.
Piemērs:
Tēma par dzirnavu vēsturi Latvijā prasa plašākus pētījumus. Esmu izpētījis dzirnavu vēsturi Tukuma novadā, bet būtu interesanti izpētīt arī kā radušās dzirnavas Ventspils novadā.
Pie nobeiguma pieder arī pateikšanās klausītājiem par uzmanību un atsveicināšanās. (Ja nav paredzēti jautājumi). Klausītāju jautājumi parasti seko pēc prezentācijas.
Svarīgi!
Svarīgi ievērot un nepārsniegt prezentācijai atvēlēto laiku.
Tā kā prezentācijām parasti ir ierobežots laiks, ir jāmēģina izvairīties no liekvārdības un liekas informācijas.
Nevajag skaidrot jēdzienus, ja klausītāji tos tāpat zina. Jēdzieni ir jāskaidro, ja tie ir specifiski un uzrunātā auditorija tos varētu nezināt.
Ir jāizvairās no vispārīgiem apgalvojumiem, ja vien tie netiek tālāk pamatoti ar konkrētiem faktiem. Piemēram, nepietiek, tikai ar apgalvojumu, ka baltmaize ir neveselīga, jāparāda, kuras no sastāvdaļām ir neveselīgas un kāpēc.
Jo konkrētāka tēma, jo konkrētākus apgalvojumus, piemērus, faktus jāmin.
Nevajadzētu minēt faktus, kas tiešā veidā neattiecas uz tēmu, piemēram, ja runa ir par maizi Latvijā, nestāstīt par maizi Itālijā, Vācijā, ja vien tas netiek minēts salīdzinājumā, piemēram, Latvijā ēd daudz maizi, bet Austrumu valstīs maizes vietā lieto rīsus.
Nevajag skaidrot jēdzienus, ja klausītāji tos tāpat zina. Jēdzieni ir jāskaidro, ja tie ir specifiski un uzrunātā auditorija tos varētu nezināt.
Ir jāizvairās no vispārīgiem apgalvojumiem, ja vien tie netiek tālāk pamatoti ar konkrētiem faktiem. Piemēram, nepietiek, tikai ar apgalvojumu, ka baltmaize ir neveselīga, jāparāda, kuras no sastāvdaļām ir neveselīgas un kāpēc.
Jo konkrētāka tēma, jo konkrētākus apgalvojumus, piemērus, faktus jāmin.
Nevajadzētu minēt faktus, kas tiešā veidā neattiecas uz tēmu, piemēram, ja runa ir par maizi Latvijā, nestāstīt par maizi Itālijā, Vācijā, ja vien tas netiek minēts salīdzinājumā, piemēram, Latvijā ēd daudz maizi, bet Austrumu valstīs maizes vietā lieto rīsus.
Lai prezentāciju padarītu interesantāku, kā arī tad, ja tiek lietots daudz skaitļu, lieto dažādus uzskates materiālus. Populārākais veids ir datorā veidotas prezentācijas, izmantojot, piemēram, power point, canva programmas.
Skaitļus var apkopot tabulās, diagrammās. Uzskates materiāli var būt arī izprintēti un var tikt izdalīti klausītājiem.
Skaitļus var apkopot tabulās, diagrammās. Uzskates materiāli var būt arī izprintēti un var tikt izdalīti klausītājiem.
Tabulās apkopo datus, kas tiek savstarpēji salīdzināti.
Diagrammas izmanto salīdzinot datus. Vispopulārākā ir apļveida diagramma, kura parāda informāciju, kas izteikta procentos.
Kā vizuālu materiālu izmanto arī attēlus. Zem attēliem jāuzraksta gan tas, kas tajos redzams, gan tas, no kurienes attēli ņemti.
Lai parādītu kādus procesus, var izmantot īsus video.
Svarīgi!
Svarīgi atcerēties, ka uzskates materiāls nevar būt pārāk plašs, īpaši, ja izmanto datorā veidotas prezentācijas. Tajās ieliek galvenos plāna punktus un vizuālo informāciju – attēlus, tabulas, diagrammas, shēmas – nevis visu prezentācijas tekstu.
Neizmantot liekus efektus, piemēram, animācijas, kas novērš klausītāja uzmanību.
Lai izveidotu labu prezentāciju, jāizmanto vismaz 3 dažādī avoti – grāmatas, žurnāli, mājaslapas. Pie avotiem pieder arī vecāku, radinieku atmiņas, dienasgrāmatas. Fakti jāmeklē uzticamos informācijas avotos un jāpārbauda.
Īpaši uzmanīgam jābūt izmantojot wikipedia (jo tur jebkurš var ievietot jebkādu informāciju), kā arī MI programmas.
Lai izveidotu labu prezentāciju, jāizmanto vismaz 3 dažādī avoti – grāmatas, žurnāli, mājaslapas. Pie avotiem pieder arī vecāku, radinieku atmiņas, dienasgrāmatas. Fakti jāmeklē uzticamos informācijas avotos un jāpārbauda.
Īpaši uzmanīgam jābūt izmantojot wikipedia (jo tur jebkurš var ievietot jebkādu informāciju), kā arī MI programmas.
Lai klausītājs varētu pārliecināties par informācijas patiesumu, sameklēt papildinformāciju, kā arī tiktu ievērotas autortiesības,
Atsauces var būt divējādas. Var atsaukties uzreiz prezentācijas tekstā, minot faktu:
Svarīgi!
jebkurā prezentācijā ir jābūt atsaucēm uz informācijas avotiem.
Piemērs:
Latvijas Universitates Socioloģijas katedras 2013. g. veiktais pētījums liecina, ka "", Rūdolfs Blaumanis savā dzejolī "Tālavas taurētājs" ir sacījis, ka ".." Mājaslapā jauns.lv 2013. g. Jāņa Bērziņa veidotajā rakstā "Kā pareizi uzglabāt maizi" ir minēts ka "..."
Var ielikt izmantotās literatūras sarakstu power point vai citas datorā veidotas prezentācijas beigās. Ja netiek taisīta datora prezentācija, tad stāstītājam ir jāprot nosaukt grāmatas, pētījuma, raksta autors, nosaukums vai mājaslapa, kas izmantota prezentācijas tapšanā.
Atsaucēs jānorāda pētījuma autors (vārds, uzvārds, ja pētījumu veikusi organizācija vai iestāde, tad tās pilns nosaukums), pētījuma gads (vēlams izmantot pēc iespējas jaunākus pētījumus), pētījuma nosaukums (ja tāds ir).
Piemērs:
Latvijas Pētījumu aģentūras 2013.gadā veiktā aptauja "Maizes ēšanas paradumi Latvijā"
Piemērs:
Ziedonis I. "Poēma par pienu" Izdoots Rīgā: "Liesma" 1987.g. – 33. lpp.
Žurnāla, laikrakta rakstam norāda pilnu autora vārdu, uzvārdu, izdevuma nosaukumu, izdošanas gadu, mēnesi vai numuru pēc kārtas, lappušu numuru, kurā atrodams izmantotais raksts.
Piemērs:
Jānis Vārpiņš "Vai baltmaize ir neveselīga?" žurnāls "Vesels un stiprs" 2013. g. Nr.1. – 33. –34.lpp.
Ja izmantots interneta materiāls, tad norāda raksta autoru (ja tas ir minēts), raksta nosaukumu, pilnu mājaslapas nosaukumu(to, kas redzams augšā virs mājaslapas), raksta ievietošanas datumu, raksta skatīšanās datumu.
Piemērs:
Alma Maizīte Intervija ar maizniku Normundu Skauģi www.jauns./intervija-ar-maiznieku/lv., ievietots 2021.g., skatīts 2021. g. 2. augustā.
Atsauces neliek uz vispārzināmiem faktiem.
Piemērs:
Maizi cep no rudzu miltiem.