Situācijas matemātiskais modelis var būt skaitliska vai algebriska izteiksme.
Lai uzrakstītu izteiksmi, vispirms atkārtosim, kāda darbība jāpilda pie atbilstošā nosaukuma.
Svarīgi!
Summa - saskaitīšana.
Starpība - atņemšana.
Reizinājums - reizināšana.
Dalījums - dalīšana.
Pakāpe (kvadrāts/kubs) - kāpināšana (otrajā/trešajā pakāpē).
Divkāršots/trīskāršots - reizināts ar 2/ar 3.
Izpēti, kā vārdiski dotajām aritmētiskajām darbībām uzrakstīt atbilstošās izteiksmes!
Seko līdzi krāsām!
4piemeri.png
 
Svarīgi!
Ievēro, ka izteiksme savu nosaukumu saņem no pēdējās veicamās darbības tajā.
Dotās skaitliskās vai algebriskās izteiksmes raksturosim vārdiski!
\(3xy\);
(32+12)4
reizinājums
(1,5)3;(2b)2 kāpināšana
0,3x+12x summa
\(2,5x : 10\);
6+2432
dalījums
 
 
Tāpat svarīgi ir atcerēties, kā matemātiski pieraksta vārdiski dotas sakarības!
Svarīgi!
Par tik vairāk/mazāk - pieskaita/atņem.
Tik reižu vairāk/mazāk - reizina/dala.
Pildspalva maksā \(1,30\) eiro.Tad \(4\) pildspalvas maksā \(1,3 · 4\) eiro.
Madarai penālī ir \(x\) zīmuļi, bet viņas draudzenei ir par \(6\) zīmuļiem vairāk, tas ir \(x + 6\).
Jēkabs ir sagatavojis \(a\) putnu būrīšus, bet viņa draugs Krišs \(4\) reizes mazāk. Krišs ir pagatavojis ir \(a : 4\), jeb a4 būrīšus.
Zanei ir b eiro naudas, bet Katei 1,5 reizes vairāk. Tad Katei ir  \(1,5 · b\). Abām meitenēm kopā ir \(b + 1,5b\) eiro.
 
Aplūko, kā dotajās situācijās var izveidot matemātisko modeli - atrisinājuma izteiksmi.
Piemērs:
Tūristu autobuss \(3\) stundas brauc pa šoseju ar ātrumu \(90\) km/h un \(2\) stundas pa pilsētu ar ātrumu 50 km/h. Kāds ir vidējais braukšanas ātrums vienā stundā? Uzraksti atrisinājuma izteiksmi un aprēķini!
Risinājums:
Atkārtot teoriju par aritmētisko vidējo vari šeit!
Sastādīsim izteiksmi, skaitītājā uzrakstot visa veiktā ceļa aprēķināšanas izteiksmi un saucējā visu kopīgo laiku.
\(\)390+2503+2=270+1005=3705=74\(\) \(km/h\).
Izseko līdzi, kā dažādām situācijām veidot matemātisko modeli, kas ir skaitliska vai algebriska izteiksme!
Ievēro! Katrs teksta uzdevums ir kādas situācijas vārdisks apraksts.
Piemērs:
Māris no visām savām 24 medaļām pusi ir ieguvis individuālajās sacensībās riteņbraukšanā, piecas medaļas viņš ir nopelnījis komandu braucienos, bet pārējās medaļas viņš nopelnīja bērnībā, spēlējot futbolu.
Uzraksti izteiksmi, kas izsaka futbola sacensībās nopelnīto medaļu skaitu!
Aprēķini futbola sacensībās iegūto medaļu skaitu!
tabul3.png
 
Ja tekstā ir nezināmie, tad tos aizstājam ar mainīgajiem (burtiem)!
Piemērs:
Uz paplātes ir āboli (\(a\)) un bumbieri (\(b\)). Ābolu skaits ir par \(8\) mazāks, nekā trīskāršots bumbieru skaits.
Uzraksti izteiksmi, kas izsaka ābolu skaitu!
tabul1.png
Kad omīte 15 no visiem izceptajiem pīrādziņiem (\(p\)) salika kastītē, uz šķīvja uzlika \(12\), tad viņai uz pannas bija palikuši daži pīrādziņi.
Uzraksti izteiksmi, kas izsaka uz pannas palikušo pīrādziņu skaitu!
 
tabul2.png