Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Gada vārds un nevārds. Vārdnīca. Zinātniskā stila valoda | Gada vārds un nevārds. Kā strādāt ar vārdnīcu? Kādas institūcijas nodarbojas ar jaunu vārdu radīšanu? Kas raksturīgs zinātniskās valodas stilam? |
2. | Vecvārdi | Vecvārdi – vārdu krājuma bagātinātāji |
3. | Jaunvārdi | Jaunvārdu jēdziens, rašanās iemesls, piemēri. Okazionālismi. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Jaunvārdi citu vārdu vidū | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēnam jāizvēlas pareizais variants, atpazīstot jaunvārdu citu vārdu vidū. |
2. | Jaunvārdi alfabēta secībā | 1. izziņas līmenis | zema | 3 p. | Skolēnam jāsarindo jaunvārdi alfabēta secībā. |
3. | Jaunvārda nozīmes noteikšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skaidro jaunvārda nozīmi pēc konteksta. |
4. | Vecvārdu lietojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēnam tiek piedāvāti 3 vārdi, no kuriem jāizvēlas teikumā/tekstā iederīgs vecvārds. |
5. | Jaunvārdu darināšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Noskaidro atsevišķu autoru devumu jaunu vārdu ieviešanā. |
6. | Jaunvārdu, vecvārdu un okazionālismu atšķiršana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Šķir jaunvārdus, vecvārdus un okazionālismus. |
7. | Vecvārdu atrašana teikumā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēnam no teksta jāizraksta vecvārds. |
8. | Jaunvārdi locījumā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēnam jāieraksta piedāvātais jaunvārds pareizajā locījumā. |
9. | Vārdu pareizrakstība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēnam no piedāvātajiem piemēriem jāizvēlas, kurš vārds uzrakstīts pareizi. |
10. | Vecvārdu nozīme | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēnam jāizsecina un jāizvēlas, kāda ir piedāvāto vecvārdu nozīme. Vārdi ir iesaistīti teikumos, lai palīdzētu izsecināt to nozīmi, ņemot vērā kontekstu. |
11. | Vecvārda nozīme teikumā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Noskaidro vecvārda nozīmi. |
12. | Zinātniskais valodas stils | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Prot atpazīt tekstu zinātniskās valodas stilā no citiem tekstiem. |
13. | Zinātniskā valodas stila pazīmes | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Zina zinātniskā valodas stila pazīmes. |
14. | Vārdnīcas šķirklis un zinātniskās valodas stils | 2. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Prot strādāt ar tekstu zinātniskās valodas stilā un spēj klasificēt informāciju vārdnīcas šķirklī. |
15. | Pieturzīmes teikumos ar vecvārdiem un jaunvārdiem | 2. izziņas līmenis | augsta | 4 p. | Skolēnam jāpārraksta piedāvātais teikums un jāsaliek nepieciešamās pieturzīmes. |
16. | Teorētiski jautājumi par vārdu darināšanu, vecvārdiem un jaunvārdiem | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Skolēns pilda testveida uzdevumu, kurā iekļauti dažādi teorētiski jautājumi par vārddarināšanu, jaunvārdiem un vecvārdiem. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Jaunvārdu lietojums | Citi | vidēja | 2 p. | Skolēns izvēlas starp diviem vārdiem (tiek piedāvāti nevārdi un piemēroti latviešu valodas vārdi). |
2. | Pieturzīmes teikumos ar vecvārdiem | Citi | augsta | 2 p. | Pilnveido prasmi ievietot pieturzīmes saliktā teikumā un izvēlas teikumā atbilstošas nozīmes vecvārdu. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Novecojuši vārdi, jaundarinājumi, okazionālismi I | 00:20:00 | vidēja | 14 p. | Pārbauda gan skolēna teorētiskās, gan praktiskās zināšanas par jaunvārdiem, vecvārdiem, okazionālismiem. Pilnveido prasmi lietot pareizas pieturzīmes, kā arī ievērot vārdu pareizrakstību. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Novecojuši vārdi, jaundarinājumi, okazionālismi II | 00:40:00 | vidēja | 22 p. | Pārbauda gan skolēna teorētiskās, gan praktiskās zināšanas par jaunvārdiem, vecvārdiem, okazionālismiem. Pilnveido prasmi lietot pareizas pieturzīmes, kā arī ievērot vārdu pareizrakstību. |