Satura rādītājs:

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Dzīvo organismu šūnu uzbūve Skolēns pamato šūnas sastāvdaļu (kodols, citoplazma, hloroplasts, plazmatiskā membrāna, šūnapvalks, vakuola, mitohondrijs, lizosoma, Goldži komplekss, ribosoma, endoplazmatiskais tīkls) nozīmi fizioloģisko procesu norisē. (Skola2030 VSK.D.Li.7.; D.O.7.1.1.; D.O.7.1.3.; D.O.11.7.4.1.)
2. Augu audi Raksturo dažādus augu audus pēc to šūnu uzbūves un pielāgotības to veicamajām funkcijām (Skola2030 VSK.D.Li.7.; D.O.7.1.1.; D.O.7.1.3.; D.O.11.7.4.1.)
3. Dzīvnieku audi Raksturo dažādus dzīvnieku audus pēc to šūnu uzbūves un pielāgotības to veicamajām funkcijām. (Skola2030 VSK.D.Li.7.; D.O.7.1.1.; D.O.7.1.3.; D.O.11.7.4.1.)
4. Neorganiskās vielas Skolēns zina, ka visu dzīvo organismu šūnas ir uzbūvētas no organiskajām un neorganiskajām vielām, raksturo to nozīmi organisma fizioloģiskajos procesos. Raksturo neorganisko vielu- ūdens, makroelementu un mikroelementu nozīmi organisma fizioloģiskajos procesos. Ar piemēriem skaidro organismu iekšējās vides nemainīguma (homeostāzes) nozīmi organisma un tā šūnu fizioloģiskajos procesos. (Skola2030 - VSK.D.Li.7.; D.O.7.2.1.; D.O.7.2.2.)
5. Organiskās vielas Skolēns zina, ka visu dzīvo organismu šūnas ir uzbūvētas no organiskajām un neorganiskajām vielām, raksturo to nozīmi organisma fizioloģiskajos procesos. Raksturo olbaltumvielu, adenozīntrifosfāta, nukleīnskābju, lipīdu un ogļhidrātu uzbūvi un to nozīmi dzīvo organismu fizioloģiskajos procesos. (Skola2030 - VSK.D.Li.7.; D.O.7.2.1.; D.O.7.2.2.)
6. Enzīmi Skolēns raksturo bioloģiski aktīvo vielu - enzīmu jeb fermentu darbības mehānismu. Zina to veidus un nozīmi. (Skola2030 - VSK.D.Li.7, D.O.7.2.3., D.O.9.2.1.)
7. Hormoni Skolēns raksturo bioloģiski aktīvo vielu- hormonu darbības mehānismu. Skolēns analizē shēmas par dažādu hormonu (insulīna, glikagona, adrenalīna, testosterona) rašanos un ietekmi uz organisma darbību, kā arī analizē sievietes menstruālā cikla norisi un hormonu (estrogēns, progesterons) ir iesaistīti šajos procesos, skaidro saviem vārdiem, kā hormonu darbība ir saistīta ar apaugļošanās iespējām. Aktualizē zināšanas par drošām kontracepcijas metodēm. (Skola2030 - VSK.D.Li.7, D.O.7.2.3., D.O.9.2.1.)

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Šūnu uzbūve 1. izziņas līmenis zema 2 p. Skolēns prot pēc apraksta noteikt, kāds šūnas organoīds aprakstīts.
2. Šūnas raksturojums 2. izziņas līmenis vidēja 8 p. Skolēns pēc attēla atpazīst eikariotu un prokariotu šūnas, pamato to ar šūnas uzbūvi - organoīdu esamību vai trūkumu.
3. Audu izvietojums auga orgānos 3. izziņas līmenis augsta 7 p. Skolēns mikroskopa attēlos atpazīst audu veidus, zina to pazīmes, sīkāku iedalījumu un funkcijas.
4. Bioloģiskais zīmējums 2. izziņas līmenis vidēja 6 p. Skolēns zina bioloģiskā zīmējuma nosacījumus un audu izvietojumu auga orgānos
5. Dzīvnieku audu raksturojums 2. izziņas līmenis vidēja 5 p. Skolēns pēc attēla atpazīst audu veidu, un zina tā raksturīgās pazīmes un funkcijas
6. Audu veida noteikšana un piederība augu vai dzīvnieku valstij 1. izziņas līmenis zema 2 p. Skolēns attēlā atpazīst audu veidu un zina tā piederību augu vai dzīvnieku valstij
7. Neorganisko vielu nozīme organismā 1. izziņas līmenis zema 2 p. Skolēns zina ūdens un minerālvielu nozīmi organismā atbilstoši to īpašībām
8. Ūdens nozīme dzīvajos organismos 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Skolēns zina ūdens nozīmi dzīvajos organismos un pamato to ar ūdens fizikālajām un ķīmiskajām īpašībām

Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Šūnu organoīdi Citi zema 2 p. Pēc attēla atpazīst šūnas organoīdu, zina tā funkciju un uzbūvi, un piederību dzīvo organismu sistemātiskajai piederībai.
2. Dzīvnieku audu raksturojums Citi vidēja 2 p. Pēc apraksta skolēns atpazīst audu vai šūnu veidu, prot atpazīt attēlā šo audu veidu.