Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Organismu imunitāte | Skolēns zina, kas ir imunitāte un kā to iegūst. Skaidro terminus antigēns, antivielas (pretvielas), vakcīna, serums. Izprot imunitātes veidošanos principus pateicoties organisma imūnsistēmai. Ar piemēriem skaidro dažādus imunitātes veidus- iedzimto, iegūto, dabisko, mākslīgo, aktīvo un pasīvo. Skaidro atšķirību starp vakcīnu un serumu. Argumentēti pamato vakcinācijas nepieciešamību un efektivitāti, lai nodrošinātu kolektīvo imunitāti. (Skola2030 - VSK.D.Li.7., D.O.12.1.1.) |
2. | Infekcijas slimības norise | Skolēns zina, kas ir infekcijas slimība un kādi ir tās posmi (inficēšanās, inkubācijas jeb latentais periods, akūtais periods un iznākums). Ar piemēriem skaidro inficēšanās veidus. Analizē riskus epidēmijas izplatīšanos gadījumā. Skaidro un pamato organismā notiekošo procesu novērošanas nepieciešamību, lai izvēlētos piemērotāko ārstēšanās veidu. Argumentēti skaidro zāļu, tai skaitā, antibiotiku lietošanas instrukciju ievērošanas nepieciešamību, lai neveidotos multirezistenti organismi. Skaidro terminus: epidēmija, antibiotikas, rezistenti organismi. (Skola2030 - VSK.D.Li.7., D.O.7.4.1., D.O.7.4.2., D.O.13.2.2.) |
3. | Bakteriālās un virusālās infekcijas slimības | Skolēns zina biežākās bakteriālās un virusālās slimības (piemēram, gripa, masaliņas, A hepatīts, tuberkuloze, vējbakas, HIV/AIDS) un grupē slimības pēc slimības ierosinātāja. Skaidro slimības pazīmes un iespējamos inficēšanās veidus. Skolēns analizē riskus, kādus rada dažādi infekciju izplatības ceļi, un profilakses iespējas infekciju slimību riska samazināšanai. Skolēns veido ieteikumus veselības saglabāšanai pamatojoties uz zināšanām par infekcijas slimībām. Skola2030 - D.O.7.4.1., D.O.7.4.2. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Imunitātes veidi (I) | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēns pēc apraksta prot nosaukt imunitātes veidu |
2. | Imunitātes veidu salīdzinājums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Prot salīdzināt dažādus imunitātes veidus zinot to raksturojumu |
3. | Kolektīvā imunitāte | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skaidro, kā veidojas kolektīvā imunitāte un kāda ir tās nozīme |
4. | Organisma aizsardzības līnijas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Raksturo un salīdzina organisma aizsardzības līnijas - pirmo jeb ārējo, otro jeb nespecifisko un trešo jeb specifisko aizsardzības līniju |
5. | Imunitātes mehānisms | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Pēc attēla izprot specifiskās imunitātes aktivizācijas mehānismu |
6. | Imunitātes veidošanās | 3. izziņas līmenis | augsta | 7 p. | Skolēns attēlā atpazīstt imunitātes veidošanās principu, kā arī izprot antivielu- antigēnu darbības principu. |
7. | Inficēšanās veidi | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns zina inficēšanās veidus un atpazīst tos pēc apraksta |
8. | infekcijas slimības posmu raksturojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Prot raksturot infekcijas slimības posmus- inficēšanos, inkubācijas, akūto, slimības iznākums |
9. | Antibiotiku lietošanas noteikumi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Skolēns izprot pareizu antibiotiku lietošanu bakteriālu infekcijas slimību gadījumos |
10. | Antibiotiku iedarbība uz baktērijām | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēns izprot antibiotiku lietošanas nosacījumu ievērošanas nozīmi |
11. | Infekcijas slimību apraksts | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Skolēns prot analizēt slimības aprakstu, nosakot slimības posmus |
12. | Profilaktiskie pasākumi infekcijas slimību ierobežošanā | 3. izziņas līmenis | augsta | 6 p. | Skolēns pēc slimību apraksta prot izsecināt, kā izvairīties no inficēšanās ar noteiktu infekcijas slimību izraisītājiem |
13. | Infekcijas slimību salīdzināšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 8 p. | Skolēns zina slīmību pazīmes un prot salīdzināt tās pēc izcelsmes |
14. | Infekcijas slimību pazīmes | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Pēc attēliem prot noteikt infekcijas slimības posmu, iespējamo infekcijas slimības posmu un infekcijas slimības veidu. |
15. | Termini un jēdzieni | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns zina terminu un jēdzienu, kas saistīti ar organisma imunitāti, skaidrojumus |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Infekcijas slimības posmi | Citi | vidēja | 4 p. | Skolēns prot sakārtot infekcijas slimības posmus atbilstoši slimības gaitai |
2. | Organisma imunitāte un tās nozīme | Citi | vidēja | 3 p. | Skolēns atpazīst attēlos redzamo informāciju un prot to pārvērst tekstuālā formātā |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Organisma imunitāte | 00:30:00 | vidēja | 20 p. | Skolēns prot noteikt imunitātes veidu un paskaidrot, kā veidojas imunitate.Raksturo infekcijas slimības posmu un slimības raksturīgās pazīmes. Skaidro antibiotiku darbības mehānismu. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Organisma imunitāte (II) | 00:40:00 | vidēja | 23 p. | Skolēns zina un saprot organisma aizsardzības līniju nozīmi, raksturo imunitātes veidus. Raksturo infekcijas slimības posmus ar piemēriem. Zina, kādi profilaktiskie pasākumi pasargā no inficēšanās ar patogēniem, izmantojot zināšanas par inficēšanās veidiem. Zina, kā darbojas antibiotikas. |