Satura rādītājs:

Teorija

Numurs Nosaukums Apraksts
1. Saziņa ar sevi un citiem. Dienasgrāmatas žanrs Zina, kas ir saziņa ar sevi un citiem, vēstījums 1. personā, dienasgrāmatas žanrs, emuārs.
2. Emocionāli ekspresīvā izteiksme. Metafora, personifikācija Zina, kas ir emocionāli ekspresīvā leksika, metafora, personifikācija.
3. Pārskats par darbības vārda izteiksmēm. Vēstījums 1. personā. Darbības vārds 1. personā. Zina darbības vārda izteiksmes, lietojumu, laikus.

Uzdevumi

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Darbības vārda pareizrakstība īstenības izteiksmē 1. izziņas līmenis zema 1 p. Zina darbības vārda īstenības izteiksmes formu pareizrakstību (galotnes īsais a/garais ā; piedēkļu patskaņi, vārda "zināt" rakstība).
2. Saziņas dalībnieku noteikšana 2. izziņas līmenis zema 1 p. Prot noteikt saziņas dalībniekus.
3. Darbības vārds pavēles un īstenības izteiksmē 1. izziņas līmenis zema 1 p. Zina darbības vārda daudzskaitļa 2. personas formas lietojumu pavēles un īstenības izteiksmē.
4. Metaforas un personifikācijas noteikšana 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot atšķirt tēlainās izteiksmes līdzkeļus.
5. Emocionāli neitrālas un pozitīvas nokrāsas noteikšana 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot noteikt emocionāli neitrālas nokrāsas vārdu pozitīvas nokrāsas nozīmē lietotam vārdam.
6. Dienasgrāmatas žanrs 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot dienasgrāmatas žanru atšķirt no citiem prozas žanriem.
7. Vārda formas lietojums aiz darbības vārda vajadzības izteiksmē 1. izziņas līmenis vidēja 2 p. Zina vārda lietojumu aiz darbības vārda vajadzības izteiksmē.
8. Tiešās runas atstāstīšana, izmantojot darbības vārda atstāstījuma izteiksmes formu 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot pārveidot tiešās runas teikumu netiešajā runā, izmantojot atstāstījuma izteiksmi.
9. Darbības vārds vēlējuma izteiksmē 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot izveidot darbības vārda vēlējuma izteiksmes formas (vienkāršā un saliktā tagadne).
10. Darbības vārda izteiksmju un formu noteikšana 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Prot noteikt darbības vārda izteiksmju un formu lietojumu dienasgrāmatas teksta fragmentā.
11. Vēstījums 1. personā 2. izziņas līmenis vidēja 2 p. Zina vēstījuma 1. personā lietojuma pazīmes, prot to noteikt.
12. Darbības vārda atstāstījuma izteiksmē, nenoteiksmes un nelokāmā divdabja formā atšķiršana 3. izziņas līmenis augsta 4 p. Prot atšķirt darbības vārdu atstāstījuma izteiksmē, nenoteiksmes un nelokāmā divdabja formā (-ot,-oties).
13. Darbības vārda lietojums dažādās izteiksmēs 3. izziņas līmenis augsta 5 p. Prot izveidot darbības vārda formas visās piecās izteiksmēs.

Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Tips Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Pavēles izteiksmes formu pareizs lietojums Citi vidēja 2 p. Prot atšķirt pavēles izteiksmes daudzskaitļa 2. personas formu no darbības vārda īstenības izteiksmes daudzskaitļa 2. personas formas.
2. Metaforu izveidošana Citi vidēja 2 p. Prot izveidot metaforu uz divu jēdzienu līdzības pamata.

Testi

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Darbības vārds dažādās izteksmēs. Metafora. Saziņa ar sevi un citiem. Dienasgrāmata 00:20:00 vidēja 14 p. Prot noteikt saziņas dalībniekus. Prot atšķirt tēlainās izteiksmes līdzkeļus. Prot dienasgrāmatas žanru atšķirt no citiem prozas žanriem. Zina vēstījuma 1. personā lietojuma pazīmes, prot to noteikt. Zina darbības vārda īstenības izteiksmes formu pareizrakstību (galotnes īsais a/garais ā; piedēkļu patskaņi, vārda "zināt" rakstība). Prot atšķirt darbības vārdu atstāstījuma izteiksmē, nenoteiksmes un nelokāmā divdabja formā (-ot,-oties). Prot atšķirt pavēles izteiksmes daudzskaitļa 2. personas formu no darbības vārda īstenības izteiksmes daudzskaitļa 2. personas formas.

Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)

Numurs Nosaukums Ieteicamais ilgums: Grūtības pakāpe Punkti Apraksts
1. Saziņa ar sevi un citiem. Vēstījums 1. personā. Dienasgrāmata. Metafora. Darbības vārda izteiksmes 00:40:00 vidēja 28 p. Prot noteikt saziņas dalībniekus. Zina vēstījuma 1. personā lietojuma pazīmes, prot to noteikt. Prot dienasgrāmatas žanru atšķirt no citiem prozas žanriem. Prot atšķirt tēlainās izteiksmes līdzkeļus. Prot izveidot metaforu uz divu jēdzienu līdzības pamata. Prot noteikt emocionāli neitrālas nokrāsas vārdu pozitīvas nokrāsas nozīmē lietotam vārdam. Zina vārda lietojumu aiz darbības vārda vajadzības izteiksmē. Prot pārveidot tiešās runas teikumu netiešajā runā, izmantojot atstāstījuma izteiksmi. Zina darbības vārda īstenības izteiksmes formu pareizrakstību (galotnes īsais a/garais ā; piedēkļu patskaņi, vārda "zināt" rakstība). Prot izveidot darbības vārda vēlējuma izteiksmes formas (vienkāršā un saliktā tagadne). Prot noteikt darbības vārda izteiksmju un formu lietojumu dienasgrāmatas teksta fragmentā. Prot izveidot darbības vārda formas visās piecās izteiksmēs. Prot atšķirt pavēles izteiksmes daudzskaitļa 2. personas formu no darbības vārda īstenības izteiksmes daudzskaitļa 2. per_