Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Ekosistēmas stabilitāte | Zina, kas ir ekosistēmas līdzsvars, stabilitāti ietekmējošie faktori. |
2. | Ekosistēmu izmaiņas | Primārā un sekundārā ekoloģiskā sukcesija. |
3. | Cilvēka darbības ietekme uz ekosistēmu | Zina cilvēka darbības seku atstāto ietekmi uz ekosistēmām. |
4. | Sugu saglabāšana | Bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas nozīme. Latvijas Sarkanā grāmata. Starptautiskas organizācijas, kuru mērķis ir saglabāt bioloģisko daudzveidību un ekosistēmas |
5. | Invazīvas sugas Latvijā | Zina, kas ir invazīvas sugas un kāpēc tās ir bīstamas. |
6. | Īpaši aizsargājamās dabas teritorijas | Īpaši aizsargājamās dabas teritorijas Latvijā. Likumi par dabas vērtību aizsardzību. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Bioloģiskā daudzveidība ekosistēmā | 2. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Ekosistēmu veidi un bioloģiskā daudzveidība tajās. |
2. | Līdzsvarotas ekosistēmas raksturojums | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Zina, kādi nosacījumi raksturo līdzsvarotu ekosistēmu. |
3. | Ekosistēmas stabilitātes definīcija | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Zina ekosistēmas stabilitātes definīciju. |
4. | Ekosistēmas stabilitātes princips | 1. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Zina, kas ir ekosistēmas stabilitāte, kādi faktori ir nozīmīgi līdzsvarotā ekosistēmā. |
5. | Stabila ekosistēma | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Māk atšķirt patiesus un nepatiesus apgalvojumus par ekosistēmas stabilitāti. |
6. | Izmaiņas ekosistēmās | 1. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Zina, kas ir ekosistēmas izmaiņas jeb sukcesija. |
7. | Sukcesija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Zina, kā atšķiras primārā un sekundārā sukcesija, un māk atšķirt attēlos. |
8. | Primārā un sekundārā sukcesija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izlasot situācijas aprastu, atšķir primāro un sekundāro sukcesiju. |
9. | Ekosistēmu nomaiņa | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Sakārto loģiskā secībā ekosistēmas nomaiņu. |
10. | Cilvēku darbības sekas ekosistēmā | 1. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Zina, kā cilvēka darbība ietekmē ekosistēmas. |
11. | Negatīva ietekme uz ekosistēmu | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Māk atšķirt patiesus un nepatiesus apgalvojumus par cilvēka atstāto ietekmi uz ekosistēmām. |
12. | Bioloģiskās daudzveidības samazināšanās | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Zina galvenos veidus kā cilvēku darbības rezultātā samazinās bioloģiskā daudzveidība. |
13. | Ekosistēmas sniegtie pakalpojumi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Zina, kādi ir ekosistēmas draudi un kādus pakalpojumus tās sniedz cilvēkiem. |
14. | Bioloģiskās daudzveidības saglabāšana | 1. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Zina sugu saglabāšanas nozīmi. |
15. | Sarkanās grāmatas kategorijas | 1. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Zina Sarkanās grāmatas kategoriju skaidrojumu. |
16. | Sugas Latvijas Sarkanajā grāmatā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atpazīst dotajā attēlā redzamo sugu. |
17. | Invazīvu sugu vispārējs raksturojums | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina, kas ir invazīvas sugas, kā tās ieviešas un izplatās. |
18. | Invazīvas sugas Latvijas ekosistēmās | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Atšķir kuras ir un kuras nav invazīvas sugas Latvijā. |
19. | Invazīvu sugu izplatīšanās | 1. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Zina, kādas ir Latvijas invazīvās sugas, kā tās izplatās un kāpēc tās nav vēlamas. |
20. | Invazīvas sugas definīcija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina, kāda ir invazīvas sugas definīcija. |
21. | Invazīvu sugu raksturojums, izplatība un ietekme | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Zina, kas raksturo invazīvas sugas, kādi ir to izplatība, ceļi un ietekme. |
22. | Latvijai neraksturīgas sugas | 3. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Atpazīst dotajā attēlā redzamo sugu. |
23. | Aizsargājamās dabas teritorijas | 1. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Zina, kādas aizsargājamo teritoriju kategorijas ir Latvijā. |
24. | Latvijas parki, rezervāti un liegumi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina Latvijas nozīmīgākās aizsargājamās teritorijas. |
25. | Aizsargājamo dabas teritoriju skaidrojums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Zina dažādu aizsargājamo dabas teritoriju kategoriju skaidrojumu. |
26. | Aizsargājamās dabas teritorijas Latvijas kartē | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Analizē Latvijas karti, kurā parādītas aizsargājamās dabas teritorijas. |
27. | Sarkanā grāmata | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Sarkanās grāmatas būtība, sugu iedalījums kategorijās. |
28. | Aizsargājamās dabas teritorijas Latvijā | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Māk atšķirt patiesus un nepatiesus apgalvojumus par aizsargājamām dabas teritorijām. |
29. | Pētījums mežā – vidējie rādītāji parauglaukumos | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Zina, kā aprēķina vidējos rādītājus: temperatūru, mitrumu, apgaismojumu un sugu skaitu parauglaukumos. |
30. | Pētījums mežā – koka augstums | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Aprēķina koka augstumu, kas mērīts ar augstuma vizēšanas ierīci. |
31. | Pētījums mežā – koku rādiuss un augstums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Aizpilda tabulu par koka augstumu un rādiusu. |
32. | Pētījums mežā – mežaudžu krājas apjoms | 3. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Aprēķina mežaudžu krājas apjomu. |
33. | Invazīvas sugas | 2. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Zina Latvijas invazīvas sugas. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Ekosistēmas līdzsvara raksturojums | Citi | vidēja | 4 p. | Zina, kas ir līdzsvarotas ekosistēmas raksturlielumi. |
2. | Organismu pielāgošanās | Citi | vidēja | 3 p. | Zina procesu, kas raksturo organismu pārveidošanos un pielāgošanos dzīves videi. |
3. | Ekosistēmu maiņa | Citi | zema | 2 p. | Atpazīt iemeslus ekosistēmas maiņai. |
4. | Cilvēka ietekme uz ekosistēmu | Citi | vidēja | 1 p. | Cilvēka ietekme uz ekosistēmu. |
5. | Populācija | Citi | vidēja | 1 p. | Populācija – raksturojums. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Ekosistēmu līdzsvars un nomaiņa | 00:20:00 | vidēja | 23 p. | Zina, kas ir ekosistēmas līdzsvars, stabilitāti ietekmējošie faktori. Primārā un sekundārā ekoloģiskā sukcesija. |
2. | Cilvēka darbības ietekme uz ekosistēmu un sugu saglabāšana | 00:20:00 | vidēja | 43 p. | Zina cilvēka darbības seku atstāto ietekmi uz ekosistēmām. Bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas nozīme. Latvijas Sarkanā grāmata. Starptautiskas organizācijas, kuru mērķis ir saglabāt bioloģisko daudzveidību un ekosistēmas. Zina, kas ir invazīvas sugas un kāpēc tās ir bīstamas. Īpaši aizsargājamās dabas teritorijas Latvijā. Likumi par dabas vērtību aizsardzību. |
3. | Pētījums mežā | 00:30:00 | vidēja | 15 p. | Zina, kā aprēķina vidējos rādītājus, piemēram, temperatūra, mitrums, apgaismojums un sugu skaits parauglaukumos. Aprēķina koka augstumu, kas mērīts ar augstuma vizētāju. Aizpilda tabulu par koka augstumu un rādiusu. Aprēķina mežaudžu krājas apjomu. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Ekosistēmas nomaiņa un organismu daudzveidība | 00:40:00 | vidēja | 18 p. | Zina, kas ir līdzsvarotas ekosiitēmas raksturlielumi. Zina procesu, kas raksturo organismu pārveidošanos un pielāgošanos dzīves videi. Atpazīt iemeslus ekosistēmas maiņai. Ekosistēmu veidi un bioloģiskā daudzveidība tajās. Sarkanās grāmatas būtība, sugu iedalījums kategorijās. Māk atšķirt patiesus un nepatiesus apgalvojumus par aizsargājamām dabas teritorijām. |