Satura rādītājs:
Teorija
Numurs | Nosaukums | Apraksts |
---|---|---|
1. | Kā rodas un izplatās skaņa? | Skaņas rašanās un avoti, skaņas viļņi un izplatība. |
2. | Kāpēc skaņas ir dažādas? | Skaņas raksturlielumi - skaļums un augstums. Mūzikas instrumentu dažādie skanējums. |
3. | Kā tiek uztverta skaņa? | Auss uzbūve, skaņas viļņa ceļš, troksnis un dzirdes saudzēšana. |
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Skaņas avoti | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skaņas avotu daudzveidība |
2. | Skaņas avoti attēlos | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Zina, kas ir skaņas avoti. Nosauc skaņas avotus dabā un cilvēka radītus. |
3. | Skaņas veidošanās un izplatība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skaidro kā rodas un izplatās skaņa. Zina par skaņas īpašībām - atstarošanos un apliekšanos. |
4. | Skaņa un tās avoti | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro skaņas rašanos un izplatīšanos. |
5. | Toņdakša | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina, kas ir toņdakša un kā to izmantot dabaszinībās. |
6. | Eksperiments ar toņdakšu | 3. izziņas līmenis | augsta | 1 p. | Plāno eksperimentu par skaņas izplatību. Skaidro kā izplatās skaņa. |
7. | Skaņas izplatīšanās | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Izskaidro un vizuāli parāda skaņas izplatīšanos. |
8. | Definīcijas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skaidro skaņas rašanos un izplatību. |
9. | Skaņas atstarošanās | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Izprot atbalss veidošanos. Ja skaņas atstarošanās ir spēcīga, var dzirdēt atbalsi. (D.Li.2.) |
10. | Skaņas atstarošanās vai apliekšanās | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina, kas skaņa izplatās taisnā virzienā, tā var apliekties ap šķēršļiem un atstaroties. Ja skaņas atstarošanās ir spēcīga,var dzirdēt atbalsi. |
11. | Skaņas īpašības | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Raksturo dažādas skaņas pēc to augstuma un skaļuma. |
12. | Skaņas augstums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Izprot, ka skaņas var būt augstas un zemas. (D.Li.2.) |
13. | Svārstības | 3. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Skaidro kā veidojas dažāda augstuma skaņas. |
14. | Mūzikas instrumentu skanējums | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Secina par skaņas veidošanos mūzikas instrumentos - augsta vai zema skaņa. |
15. | Skaņas viļņi | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Secina, kā veidojas augsta, zema, skaļa, klusa skaņa. Novērtē apgalvojumjus par skaņas raksturlielumiem. |
16. | Skaņa un gaisma | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Nosauc situācijas, kurās gaisma un skaņa ir izteikti sastopamas vienlaicīgi. |
17. | Venna diagramma | 3. izziņas līmenis | augsta | 3 p. | Salīdzina gaismas un skaņas īpašības. Skaidro, kas kopīgs un atšķirīgs gaismai un skaņai. |
18. | Auss uzbūve | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Norāda auss uzbūves galvenās daļas. Zina, ka skaņa tiek uztverta ar ausīm. Ausīs ir bungādiņa, kuru skaņas iesvārsta. |
19. | Apgalvojumi par troksni | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Zina, kas ir troksnis un skaidro tā negatīvo ietekmi uz cilvēku veselību. |
20. | Riska situācijas | 3. izziņas līmenis | augsta | 2 p. | Attīsta ieradumu rūpēties par savu un citu veselību. Izprot dzirdes nozīmi un tās saudzēšanu. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Skaņas rašanās | Citi | vidēja | 1 p. | Skaidro skaņas rašanos un izplatīšanos. |
2. | Eksperiments par skaņas izplatīšanos | Citi | augsta | 1 p. | Plāno eksperimentu par skaņas izplatību. Skaidro kā izplatās skaņa. |
3. | Skaņas apliekšanās un atstarošanās | Citi | vidēja | 2 p. | Zina, kas skaņa izplatās taisnā virzienā, tā var apliekties ap šķēršļiem un atstaroties. Ja skaņas atstarošanās ir spēcīga,var dzirdēt atbalsi. |
4. | Instrumentu skanējums | Citi | vidēja | 2 p. | Izprot, ka skaņas var būt augstas un zemas. (D.Li.2.) |
5. | Lineāla svārstības | Citi | augsta | 1 p. | Skaidro kā veidojas dažāda augstuma skaņas. |
6. | Mūzikas instrumenti | Citi | vidēja | 1 p. | Secina par skaņas veidošanos mūzikas instrumentos - augsta vai zema skaņa. |
7. | Skaņas viļņu zīmējumi | Citi | augsta | 1 p. | Secina, kā veidojas augsta, zema, skaļa, klusa skaņa. Novērtē apgalvojumjus par skaņas raksturlielumiem. |
8. | Redzes un dzirdes veselība | Citi | vidēja | 1 p. | Rīkojas atbildīgi pret savu un citu veselību. D.6.7.5.1. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Kā rodas un izplatās skaņa? Kā atšķiras skaņas? | 00:30:00 | vidēja | 18 p. | Treniņtests tēmā "Kā rodas un izplatās skaņa? Kā atšķiras skaņas?". Skaņas rašanās, skaņas viļņi un svārstības, skaņas skaļums un augstums, skaņas uztveršana un dzirdes saudzēšana. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | Kā rodas un izplatās skaņa? Kāpēc skaņas ir dažādas? | 00:30:00 | vidēja | 15 p. | Pārbaudes darbs tēmā "Kā rodas un izplatās skaņa? Kā atšķiras skaņas?". Skaņas rašanās, skaņas viļņi un svārstības, skaņas skaļums un augstums, skaņas uztveršana un dzirdes saudzēšana. |