Satura rādītājs:
Uzdevumi
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | 1. daļas 1. uzdevums. Organismu daudzveidība | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns pazīst norādīto sistemātikas taksonu (organismu valstu, augu nodalījumu, dzīvnieku tipu, ziedaugu un hordaiņu klašu) raksturīgākās pazīmes dotajos organismu aprakstos vai attēlos. |
2. | 1. daļas 2. uzdevums. Taksonomija. Sugas kritēriji | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns nosaka dotajos piemēros sugas kritērijus (morfoloģiskais, anatomiskais, fizioloģiskais, ekoloģiskais, ģeogrāfiskais, bioķīmiskais/ citoloģiskais, ģenētiskais). |
3. | 1. daļas 3. uzdevums. Ekoloģija. Barošanās ķēdes | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns analizē barošanās ķēdes vai tīklus, lai klasificētu organismus pēc to vietas ekosistēmas trofiskajā struktūrā (producenti, konsumenti, reducenti). |
4. | 1. daļas 4. uzdevums. Ekoloģija. Sukcesija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns izskaidro izmaiņas ekosistēmā, analizējot informāciju par sugu daudzveidību, mijiedarbību un vienotību. |
5. | 1. daļas 5. uzdevums. Ekoloģija. Invazīvas sugas | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns analizē cilvēka darbības ietekmi uz organismiem un ekosistēmām, izmantojot informāciju par invazīvajām sugām. |
6. | 1. daļas 6. uzdevums. Ekoloģija | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns analizē datus par populāciju blīvumu, dzimstību, mirstību, migrāciju un to mijiedarbības ietekmi uz populācijas lielumu. |
7. | 1. daļas 7. uzdevums. Šūna, audi | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns raksturo šūnu sastāvdaļu un šūnu izmērus, veicot aprēķinus atbilstoši dotajai informācijai (mēroga skalu, attēla palielinājumu, okulāra lineālu). |
8. | 1. daļas 8. uzdevums. Audi | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns nosauc augu audu veidus (pamataudi jeb parenhīmi, vadaudi, mehāniskie audi, segaudi, meristēmas), to raksturīgākās pazīmes un funkcijas, izmantojot attēlus un mikropreparātus. |
9. | 1. daļas 9. uzdevums. DNS replikācija | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns izskaidro DNS replikācijas un transkripcijas procesus un to nozīmi pazīmju pārmantošanā, izmantojot doto informāciju. |
10. | 1. daļas 10. uzdevums. Vairošanās. Dīgļa attīstība | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns izskaidro, kādi ir cilvēka dīgļa attīstības posmi pēc olšūnas apaugļošanās. |
11. | 1. daļas 11. uzdevums. Mejoze | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns izskaidro mejozes procesu un tā nozīmi pazīmju pārmantošanā un ģenētiskās daudzveidības nodrošināšanā, analizējot organismu dzīves ciklus. |
12. | 1. daļas 12. uzdevums. Pazīmju iedzimšana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns izskaidro pazīmju iedzimšanas likumsakarības, atbilstoši dotajai informācijai zīmējot vai analizējot ciltskokus. |
13. | 1. daļas 13. uzdevums. Organisma regulācija | 1. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns salīdzina neirālās un humorālās regulācijas pamatprincipus un novērtē to nozīmi dzīvības procesu darbības saskaņošanā, izmantojot doto informāciju. |
14. | 1. daļas 14. uzdevums. Āda | 2. izziņas līmenis | vidēja | 1 p. | Skolēns raksturo cilvēka ādas uzbūves atbilstību daudzveidīgu funkciju nodrošināšanai, izmantojot attēlus un aprakstus. |
15. | 1. daļas 15. uzdevums. Biotehnoloģijas | 1. izziņas līmenis | zema | 1 p. | Skolēns raksturo organismu ģenētiskās pārveidošanas iespējas selekcijā, izmantojot doto informāciju. |
16. | 1. daļas 16. uzdevums. Organismu daudzveidība. Kailsēkļi | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēns pazīst norādīto sistemātikas taksonu (organismu valstu, augu nodalījumu, dzīvnieku tipu, ziedaugu un hordaiņu klašu) raksturīgākās pazīmes dotajos organismu aprakstos vai attēlos. |
17. | 1. daļas 17. uzdevums. Vīrusi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns izskaidro izplatītāko vīrusu izraisīto infekcijas slimību ietekmi uz cilvēka organismu, inficēšanās veidus un profilaksi. |
18. | 1. daļas 18. uzdevums. Rauga barošanās | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēns izskaidro vielu un enerģijas pārvērtības šūnas enerģētiskās vielmaiņas procesos, izmantojot shematiskos attēlus un novērtē eksperimentā vai novērojumā iegūto pierādījumu nozīmi teorētisko atziņu pamatošanā, analizējot pētījumu rezultātus. |
19. | 1. daļas 19. uzdevums. Fotosintēze | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns izskaidro vielu un enerģijas pārvērtības fotosintēzes procesā, izmantojot shematiskos attēlus. |
20. | 1. daļas 20. uzdevums. Gēnu inženierija. Insulīna ražošana | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēns raksturo gēnu inženierijas pamatprincipus, izmantojot shematiskos attēlus. |
21. | 1. daļas 21. uzdevums. Asinsrites sistēma | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns analizē doto informāciju, saskatot dzīvnieku asinsrites pamatprincipus. |
22. | 1. daļas 22. uzdevums. Gremošanas sistēma | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēns izskaidro cilvēka gremošanas orgānu sistēmu uzbūves atbilstību barības uzņemšanai un sagremošanai, analizējot attēlus un aprakstus. |
23. | 1. daļas 23. uzdevums. Ekoloģija. Populāciju dinamika | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns analizē datus par populāciju blīvumu, dzimstību, mirstību, migrāciju un to mijiedarbības ietekmi uz populācijas lielumu. |
24. | 1. daļas 24. uzdevums. Hromosomu skaits | 1. izziņas līmenis | zema | 2 p. | Skolēns aprēķina hromosomu skaitu dažādās organisma šūnās, izmantojot doto informāciju. |
25. | 2. daļas 1. uzdevums. Organismu daudzveidība. Noteicēji. Putni | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Skolēns veido putnu noteicēju pēc tēzes/ antitēzes principa, izmantojot doto paraugu. |
26. | 2. daļas 2. uzdevums. Ekoloģija. Sugu savstarpējās attiecības | 2. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Skolēns analizē informāciju par sugu mijiedarbību, lai noteiktu starpsugu attiecību veidus: simbiozi, plēsonību, parazītismu, neitrālismu, konkurenci. |
27. | 2. daļas 3. uzdevums. Ekoloģija. Piesārņojums | 1. izziņas līmenis | vidēja | 4 p. | Skolēni analizē cilvēka darbības ietekmi uz organismiem un ekosistēmām, izmantojot informāciju par globālajām ekoloģiskajām problēmām (ūdens piesārņošana). |
28. | 2. daļas 4. uzdevums. Augu pavairošanas veidi | 1. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēni izprot augu pavairošanas veidus. |
29. | 2. daļas 5. uzdevums. Audi. Asinsrites un limfrites sistēma | 1. izziņas līmenis | zema | 5 p. | Skolēns raksturo dzīvnieku šūnu un audu uzbūves atbilstību funkcijām, izmantojot attēlus. |
30. | 2. daļas 6. uzdevums. Pētnieciskā darbība. Elpošana un fotosintēze | 2. izziņas līmenis | vidēja | 6 p. | Skolēns novērtē eksperimentā vai novērojumā iegūto pierādījumu nozīmi teorētisko atziņu pamatošanā, analizējot pētījumu rezultātus (šūnu elpošanas aktivitāte, fotosintēzes aktivitāte, augu audzēšana ūdens kultūrās). |
31. | 2. daļas 7. uzdevums. Pasterizēšanas eksperiments | 1. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēni novērtē eksperimentā vai novērojumā iegūto pierādījumu nozīmi teorētisko atziņu pamatošanā, analizējot pētījumu rezultātus. |
32. | 2. daļas 8. uzdevums. Vegānisma un veģetārisma ietekme | 1. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēni izskaidro, kā vegānais vai veģetārais uzturs var ietekmēt aminoskābju sastāvu insulīna molekulā, un pamato spriedumu, izmantojot insulīna uzbūves shematiskajā attēlā ietverto informāciju |
33. | 2. daļas 9. uzdevums. Enzīmu darbība | 2. izziņas līmenis | vidēja | 5 p. | Skolēns novērtē eksperimentā vai novērojumā iegūto pierādījumu nozīmi teorētisko atziņu pamatošanā, analizējot pētījumu rezultātus. |
34. | 2. daļas 10. uzdevums. Paternitātes noteikšanas metodes | 1. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēni novērtē biotehnoloģiju (DNS analīžu izmantošanas pieredzi, iespējas, ietekmi uz sabiedrību un nākotnes perspektīvas), analizējot doto informāciju. |
35. | 3. daļas 1. uzdevums. Ekoloģisko problēmu risinājumi | 2. izziņas līmenis | vidēja | 2 p. | Skolēns analizē cilvēka darbības ietekmi uz organismiem un ekosistēmām, izmantojot informāciju par ekoloģiskajām problēmām. |
36. | 3. daļas 3. uzdevums. Penicilīna ražošana | 2. izziņas līmenis | vidēja | 3 p. | Skolēns novērtē biotehnoloģiju iespējas cilvēka dzīves kvalitātes uzlabošanā, analizējot doto informāciju. |
Papildu uzdevumi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Tips | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | 3. daļas 2. uzdevums. Pētnieciskā darbība. Sēklu elpošana | Citi | vidēja | 4 p. | Skolēns prognozē dzīvības procesus raksturojošo mainīgo lielumu savstarpējo atkarību. |
Testi
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | 2021. gada Valsts eksāmens bioloģijā 12. klasei, 1. daļa | 00:45:00 | vidēja | 33 p. | Treniņā ir iekļauti bioloģijas eksāmena 1. daļas uzdevumi. |
2. | 2021. gada Valsts eksāmens bioloģijā 12. klasei, 2. daļa | 01:00:00 | vidēja | 41 p. | Treniņā ir iekļauti bioloģijas eksāmena 2. daļas uzdevumi. |
Mājasdarbu testi (slēpti no skolēniem)
Numurs | Nosaukums | Ieteicamais ilgums: | Grūtības pakāpe | Punkti | Apraksts |
---|---|---|---|---|---|
1. | 2021. gada Valsts eksāmens bioloģijā 12. klasei, 3. daļa | 01:15:00 | augsta | 9 p. | Testā ir iekļauti bioloģijas eksāmena 3. daļas uzdevumi. |
2. | 2021. gada Valsts eksāmens bioloģijā 12. klasei | 03:00:00 | vidēja | 83 p. | Testā ir iekļauti visi 2021. gada valsts eksāmena bioloģijā 12. klasei uzdevumi. |